Tuesday, May 29, 2012

တ႐ုတ္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးမွာ ျမန္မာ အသာရၿပီ


ဖိုးသိုက္ on May 28, 2012

တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး၌ ယခင္က တ႐ုတ္ႏိုင္ငံဘက္က ကုန္သြယ္မႈပိုေငြရရွိေနရာမွ ၿပီးခဲ့သည့္၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာ ေရးႏွစ္ တြင္ ျမန္မာဘက္က ပိုေငြရရွိခဲ့ေၾကာင္း စီးပြားေရးႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာန(စီးပြား/ကူးသန္း)မွ သိရသည္။

၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ တ႐ုတ္-ျမန္မာနယ္စပ္ ကုန္သြယ္မႈမွာ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၃ ဘီလီယံ ခန္႔ရိွသည့္အတြက္ ၿပီးခ့ဲ သည့္ ၂၀ ၁၀-၂၀၁၁ ဘ႑ာေရး ႏွစ္ႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ၂ ဘီလီယံ တိုးတက္မႈ ရိွလာေၾကာင္း စီးပြား/ကူးသန္း ၀န္ႀကီး အႀကံ ေပး စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာ ေမာင္ေအာင္ က ေျပာသည္။

ႏွစ္ႏုိင္ငံ နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈ၌ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ ျမန္မာဘက္က ပို႔ကုန္မွာ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၈ ဘီလီယံရိွၿပီး သြင္း ကုန္မွာ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၁ ဘီလီယံ ရိွခဲ့ေၾကာင္း၊ ၂၀၁၀-၂၀၁၁ တြင္ ပို႔ကုန္မွာ ေဒၚလာ သန္း ၉၃၀ ေက်ာ္ရွိၿပီး သြင္းကုန္မွာ ေဒၚလာ သန္း ၈၆၀ ေက်ာ္ ရွိခဲ့ေၾကာင္းလည္း စီးပြား/ကူးသန္း စာရင္းမ်ားအရ သိရသည္။

“ျမန္မာန႔ဲတ႐ုတ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံက ကုန္သြယ္မႈရွင္းတမ္းအရ အရင္ကဆိုရင္ အၿမဲ တမ္းပိုေငြ ရရိွတယ္။
ဒါေပမယ့္ ၂၀ ၁၁-၁၂ ဘ႑ာေရးႏွစ္မွာ ျမန္မာဘက္က ကုန္သြယ္မႈပိုေငြ ရရိွတာ ျဖစ္လို႔ ျခားနားခ်က္က အရင္ကလို ကြာျခားခ်က္သိပ္မရိွ ေတာ့ဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္ သြယ္မႈမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံအေနနဲ႔ အလားအလာေကာင္းတဲ့ အေျခအေနမွာ ရိွေနပါတယ္”ဟု ေဒါက္တာ ေမာင္ေအာင္ က ဆိုသည္။

စီးပြား/ကူးသန္းမွ ထုတ္ျပန္သည့္ စာရင္း၌ တ႐ုတ္-ျမန္မာ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈမွာ ၂၀၁၁-၂၀၁၂ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ ကုန္သြယ္မႈပမာဏ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၅ ဒသမ ၆ ဘီလီယံ ရိွသည့္အနက္ နယ္ စပ္ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္းမွတဆင့္ ေဒၚလာ ၃ ဘီလီ ယံ ခန္႔ ရရိွခ့ဲ ေသာေၾကာင့္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈ ပမာဏ ၏ ၅၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ရိွေၾကာင္း၊ ၂၀၁၀-၂၀၁၁ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္ သြယ္ မႈမွာ ေဒၚလာ ၅ ဒသမ ၂ ဘီလီယံ ရိွသည့္ အနက္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၈ ဘီလီယံ ရရိွခ့ဲၿပီး ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္ မႈပမာဏ ၏ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ရိွခ့ဲေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားသည္။

သို႔ေသာ္ တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး၌ တရားမ၀င္လမ္းေၾကာင္းမ်ားမွတဆင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံ တြင္းသို႔ ၀င္ေရာက္မႈမ်ားရွိေန သည့္ အတြက္ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံျခား၀င္ေငြ ဆုံး႐ႈံးမႈမ်ား ရွိေန သည္ဟု သမၼတ ၏ စီးပြားေရး အႀကံေပးအဖြဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ ေဒါက္တာ ဦးျမင့္ က ေမလ ၁၈ ရက္ေန႔က က်င္းပေသာ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ေဟာေျပာပြဲတခုတြင္ ေျပာဆိုသည္။

“မိုင္ ၁၃၈၀ ေက်ာ္ ရွည္လ်ားတဲ့ နယ္စပ္ ၀င္ေပါက္ ထြက္ေပါက္ေတြကို တကယ္တမ္းမွာ လိုက္ပိတ္ဖို႔ဆိုတာကလည္း မလြယ္ပါဘူး။ ဒါ ေၾကာင့္ တရား မ၀င္ ၀င္ထြက္ ေနတာကို တရား၀င္ ကုန္စီးဆင္းမႈရိွလာေအာင္ ေျပာင္းလဲဖို႔ လိုပါတယ္။ ဒီလိုမွ မလုပ္ႏိုင္ရင္ တရားမ ၀င္ နည္းလမ္းေတြနဲ႔ ကုန္စည္ စီးဆင္းမႈက ရိွေနဦးမွာပါ”ဟု ေဒါက္တာဦးျမင့္ က ဆိုသည္။

ထို႔အျပင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအေနျဖင့္ အာဆီယံအဖြဲ႕၀င္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈဆိုင္ရာ အဟန္႔အတားမ်ားကို ေျဖေလွ်ာ့ရန္ သေဘာ တူညီမႈ ရွိထား၍ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈမ်ား ရိွလာႏိုင္ေၾကာင္း၊ ကုန္သြယ္မႈကို အဟန္႔အတား ျဖစ္ေစသည့္ မူ၀ါဒ မ်ားေၾကာင့္ လာဘ္စားမႈမ်ား ေပၚေပါက္ေစသည့္အတြက္ မူ၀ါဒပိုင္း ဆိုင္ရာ၌ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရိွရန္ လိုအပ္ေၾကာင္းလည္း ၄င္းက ေျပာၾကားသည္။

စီးပြား/ကူးသန္းမွ အဆင့္ျမင့္ အရာရွိတဦးကလည္း“ျမန္မာနဲ႔ တ႐ုတ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွာ တရားမ၀င္ ကုန္စီးဆင္းမႈရိွေနတာ ေတြကို ေလ်ာ့သြားဖို႔ အတြက္ စီးပြား/ကူးသန္း အေနျဖင့္လည္း နယ္စပ္ လမ္း ေၾကာင္းေတြမွာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္း အသစ္ ေတြ ကို ထပ္မံ ဖြင့္လွစ္သြားဖို႔ ရိွပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ ကုန္ပစၥည္းေတြ စီးဆင္းတဲ့ေနရာမွာ လိုအပ္တဲ့ လိုင္စင္ထုတ္ေပးေရး ကိစၥကိုလဲ လြယ္ကူ လ်င္ျမန္ မႈရိွ ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ ေပးသြားဖို႔ ရိွပါတယ္။ ဒီလိုေဆာင္ရြက္မွပဲ တရားမ၀င္ ကုန္စည္စီးဆင္းမႈက ေလ်ာ့က် လာမွာ ျဖစ္ပါ တယ္” ဟု ေျပာဆို သည္။

ျမန္မာ-တ႐ုတ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးမွာ လက္ရိွတြင္ မူဆယ္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္း၊ လြယ္ဂ်ယ္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးစခန္းႏွင့္ ခ်င္း ေရႊေဟာ္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးစခန္းတို႔သာ ရိွေၾကာင္း သိရသည္။

ႏွစ္ႏုိင္ငံ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွ အဓိက ပို႔ကုန္အေနျဖင့္ သစ္မ်ားကို အလံုးလိုက္တင္ပို႔မႈရိွေနသည့္အျပင္ ေက်ာက္ စိမ္းႏွင့္ ေက်ာက္မ်က္ ရတနာ၊ လယ္ယာထြက္ကုန္၊ တြင္းထြက္ ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ တိရစာၦန္ထြက္ ပစၥည္းမ်ားကို တရားမ၀င္ တင္ပို႔မႈမ်ားရိွ ေနေၾကာင္း ေဒါက္တာဦးျမင့္က ေျပာသည္။

ေဒါက္တာဦးျမင့္က ဆက္လက္၍ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအေနႏွင့္ သစ္လုံးတင္သြင္းမႈ ျမင့္တက္ရသည့္ အေၾကာင္းရင္းသည္ ပရိေဘာဂ ျပဳလုပ္ရန္ အတြက္ ျပည္တြင္း လိုအပ္ခ်က္ ျမင့္ေနျခင္း၊ ျပည္ပ ေစ်းကြက္ အ ေနႏွင့္လည္း ဥေရာပ၊ အေမရိကႏွင့္ အေရွ႕အလယ္ပိုင္း ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ ပ ရိေဘာဂ၊ သစ္ခြဲသားႏွင့္ သစ္အလုံးလိုက္တင္ပို႔မႈမ်ား ရိွေနသည့္အျပင္ တ႐ုတ္အစိုးရအေနျဖင့္ ၁၉၉၈ ခုႏွစ္ကျဖစ္ ခ့ဲေသာ ယန္စီျမစ္ တ ေလွ်ာက္ ျမစ္ေရလွ်ံမႈေၾကာင့္ ႏိုင္ငံတြင္းရွိ သစ္ေတာက႑ကို ကာကြယ္ရန္အတြက္ သစ္ထုတ္လုပ္မႈကို ေလွ်ာ့ခ်လိုက္ျခင္း ျဖစ္ ေၾကာင္း လည္း ေျပာဆုိသည္။

“ဒီအခ်က္ေတြေၾကာင့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံအေနနဲ႔ တရားမ၀င္ သစ္တင္သြင္းမႈက ကမၻာမွာ နံပါတ္ ၁ အဆင့္မွာ ရိွေနတယ္”ဟု ေဒါက္တာ ဦးျမင့္ က ဆိုသည္။

ျမန္မာႏွင့္တ႐ုတ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံကုန္သြယ္မႈတြင္ ျမန္မာဘက္က လယ္ယာထြက္ကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ ေရထြက္ ပစၥည္းမ်ား၊ သစ္ႏွင့္ တြင္းထြက္ ပစၥည္း မ်ားကို အဓိကတင္ပို႔ေနၿပီး သြင္းကုန္အေနျဖင့္ စားေသာက္ကုန္ ႏွင့္လူသံုးကုန္ ပစၥည္းမ်ား၊ လယ္ယာ လုပ္ငန္းသံုး စက္ ပစၥည္း မ်ားႏွင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္းသံုး ပစၥည္းမ်ားကို အဓိက တင္သြင္းမႈရိွေၾကာင္း သိရသည္။

တ႐ုတ္-ျမန္မာ နယ္စပ္ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ယမန္ႏွစ္ ဇြန္လမွ စတင္၍ ကခ်င္ျပည္ လြတ္လပ္ေရး တပ္မေတာ္(KIA) ႏွင့္ အစိုးရ တပ္တို႔ တိုက္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့ၿပီး ယခုအခ်ိန္အထိလည္း ဆက္လက္ ျဖစ္ပြား မႈမ်ား ရွိေနရာ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ထိခုိက္မည္ကိ္ု တ႐ုတ္ အာဏာ ပိုင္မ်ားဘက္က စိုးရိမ္မႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ ထို႔အျပင္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသား စီးပြားေရးသမားမ်ားကိုလည္း စစ္ေရး ပဋိပကၡ ျဖစ္ပြား ေန ေသာ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း ခရီးသြားလာမႈ မျပဳလုပ္ရန္ သတိေပး တားျမစ္မႈမ်ားလည္း ျပဳလုပ္ထားသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္ ေဖေဖာ္၀ါရီလအတြင္းက တ႐ုတ္ႏုိင္ငံသိုသြားေရာက္ခဲ့သည့္ ျပည္သူ႔ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠဌ ဦးေရႊမန္းကို တ႐ုတ္ အာဏာ ပိုင္မ်ား က ႏွစ္ႏုိင္ငံ ေရရွည္အက်ိဳးစီးပြားကို ေရွး႐ႈ၍ နယ္စပ္ေဒသ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းေရးကို အေလးထားရန္ ေျပာၾကားခဲ့ေသး သည္။

အစိုးရၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖြဲ႕ႏွင့္ ကခ်င္ျပည္ လြတ္လပ္ေရးအဖြဲ႕(KIO)တို႔သည္ ၂၀၁၁ ခု ႏုိ၀င္ဘာလ မွစတင္၍ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ေရႊလီၿမိဳ႕တြင္ အႀကိမ္ႀကိမ္ေတြ႕ဆုံေဆြးေႏြးခဲ့ေသာ္လည္း ေရရာသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ား မရရွိေသးေပ။

0 ကြန္မန့္ေရးရန္:

Post a Comment