၂၀၁၄ ကမၻာ့ဖလားနဲ႔ နည္းပညာ အသစ္ေတြ
ကမၻာ့ဖလား
ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲႀကီးကို ဘရာဇီးလ္မွာ က်င္းပေနတာ ကြာတားဖိုင္နယ္
အဆင့္ေတာင္ ျပီးပါၿပီ။ ေဘာလံုးပြဲေတြ ၾကည့္ရင္း ကမၻာ့ဖလားပြဲ ျပင္ဆင္ထားတဲ့
အေၾကာင္း ေဘာလံုးကြင္း၊ ေဘာလံုးနည္းပညာေတြ အေၾကာင္းလည္း ဖတ္ၾကည့္ျဖစ္
ပါတယ္။ ေဘာလံုးေရာဂါ ထေနတဲ့ အခ်ိန္ျဖစ္လို႔ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ဖီဖာကမၻာ့
ဖလားၿပိဳင္ပြဲ ဘရာဇီးလ္မွာ ပထမဦးဆံုး သံုးစြဲခဲ့တဲ့ နည္းပညာ အသစ္ေတြ
အေၾကာင္း ေရးထားပါတယ္။
ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ အစ
ေဘာလံုး ၿပိဳင္ပြဲႀကီးေတြ က်င္းပ ၿပီးစီးတိုင္း ေအာင္ျမင္သူေတြ၊
က်႐ံႈးသူေတြ ေပၚထြက္လာတဲ့ ေနာက္ကြယ္မွာ ဒိုင္လူႀကီးေတြရဲ႕
ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြေၾကာင့္ ေဘာလံုးအသင္း၊ ကစားသမားေတြ ဆိုးဆိုးဝါးဝါး
ထိခိုက္နစ္နာမႈေတြ၊ အျငင္းပြားစရာ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ အေၾကာင္းလည္း
ေျပာစရာျဖစ္၊ က်န္ရစ္ ခဲ့ေလ့ ရွိပါတယ္။
ကြင္းလယ္ ဒိုင္တဦးတည္းကေန တကြင္းလံုး ေစာင့္ၾကည့္ရတာ ျဖစ္လို႔
မွားယြင္းဆံုးျဖတ္မႈ ေတြလည္း ရွိႏိုင္ပါတယ္။ ကြင္းလယ္ဒိုင္ ေတြရဲ႕
ကစားသမားတေယာက္ကို အနီကတ္ျပ ထုတ္ပယ္လိုက္မႈေတြ၊ လူကြ်ံေဘာ သတ္မွတ္ လိုက္မႈ
ေတြ၊ ပင္နယ္တီ အဆံုးအျဖတ္ ေပးလိုက္တာေတြ၊ ေဘာလံုး ဂိုးစည္း
ေက်ာ္သြားတယ္လို႔ သတ္မွတ္မႈ ေတြဟာ အၿမဲ အျငင္းပြားစရာ ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ကြင္းလယ္ ဒိုင္ရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္က ေနာက္ဆံုး အတည္ျဖစ္ၿပီး
ဘယ္လိုမွ အယူခံဝင္ခြင့္ မရွိပါဘူး။ တျခား ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ ထက္စာရင္
ဂိုးသမား ပုတ္ထုတ္လိုက္တဲ့ ေဘာလံုး၊ ဒါမွမဟုတ္ ေနာက္တန္းက ဖ်က္ထုတ္လိုက္တဲ့
ေဘာလံုး၊ ဒါမွမဟုတ္ တိုင္ထိၿပီး ဂိုးစည္း ေက်ာ္သြားတယ္ ဆိုၿပီး
မေပးသင့္တဲ့ ေဘာလံုးကို ဂိုးေပးမိ လိုက္တာမ်ိဳးဟာ တဖက္အသင္း အတြက္
အထူးအခြင့္အေရး ေပးလိုက္သလို က်န္တဲ့ တဖက္အသင္း အတြက္ အမ်ားႀကီး ထိခိုက္
နစ္နာသြားေစပါတယ္။
၂၀ဝ၀ ျပည့္ႏွစ္ အာဖရိကႏိုင္ငံမ်ား ဖလား ဖိုင္နယ္ေဘာလံုး ၿပိဳင္ပြဲရဲ႕
ဖိုင္နယ္ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲမွာ ႏိုက္ဂ်ီးရီးယားနဲ႔ ကင္မရြန္းတို႔
ယွဥ္ၿပိဳင္ကစား ခဲ့ၾကပါတယ္။ အဲဒီ ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲမွာ ႏိုက္ဂ်ီးရီးယား
ကစားသမား ဗစ္တာ (Victor Ikpeba) ကန္သြင္းတဲ့ ေဘာလံုးကို ကြင္းလယ္ဒိုင္က
ဂိုးစည္း မေက်ာ္သြားဘူး ဆိုၿပီး ဂိုးမဝင္ဘူးလို႔ ဆံုးျဖတ္ ခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ တီဗီကင္မရာမွာ ျပန္ၾကည့္တဲ့ အခါမွာေတာ့ ေဘာလံုးဟာ ဂိုးစည္း
ေက်ာ္သြားၿပီး ဂိုးဝင္သြားခဲ့ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ ကြင္းလယ္ဒိုင္ရဲ႕
ဆံုးျဖတ္ခ်က္က အတည္ျဖစ္လို႔ ကင္မရြန္းက အႏိုင္ရ ဗိုလ္စြဲသြားၿပီး အာဖရိက
ညီၫြတ္ေရး ဖလားကို ကိုင္ေျမႇာက္ခြင့္ ရသြားခဲ့ပါတယ္။
၂၀ဝ၅ ခုႏွစ္၊ ဇန္နဝါရီလထဲမွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ အဂၤလန္က မန္ခ်က္စတာ
ယူႏိုက္တက္နဲ႔ ေတာ့တင္ ဟမ္ေဟာ့စပါး ေဘာလံုးပြဲ မွာလည္း ေတာ့တင္ဟမ္
ကြင္းလယ္လူ ပီဒ႐ိုမင္းန္ဒက္စ္ (Pedro Mendes) က ၅၅ ကိုက္အကြာက ကန္လိုက္တဲ့
ေဘာလံုးကို မန္ယူဂိုးသမား ႐ြိဳင္းကာ႐ိုးလ္ (Roy Carroll) က ဖမ္းရာမွာ
လက္ထဲကလြတ္က်ၿပီး ဂိုးလိုင္းနဲ႔ တကိုက္ေလာက္ ေက်ာ္သြားၿပီးမွ ျပန္ပုတ္ထုတ္
လိုက္တာကို ကြင္းလယ္ဒိုင္ကေရာ စည္းက်ပ္ဒိုင္ကပါ မျမင္ခဲ့ဘဲ
ဂိုးမေပးခဲ့ပါဘူး။
အဲဒီလိုျဖစ္ရပ္မ်ိဳးကို ၂၀ဝ၉ ခုႏွစ္၊ ဩဂုတ္လမွာ ခရစၥတယ္ပဲေလ့စ္နဲ႔ ဘရစ္စတို
စီးတီးရဲ႕ ပြဲမွာလည္း အလားတူ အျငင္းပြားစရာ ျဖစ္ရပ္မ်ိဳး ျဖစ္ခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီလို မွားယြင္းဆံုးျဖတ္မႈေတြ မျဖစ္ေအာင္ ဂိုးလိုင္း နည္းပညာ သံုးဖို႔
စေကာ့တလန္နဲ႔ အဂၤလန္က ေဘာလံုး အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ေတြက ၆ မဲ ၂ မဲနဲ႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾက
ပါတယ္။ UEFA ဥေရာပ ဖလားရဲ႕ ၿပိဳင္ပြဲဝင္အသင္း ေခါင္းေဆာင္ေတြ အားလံုးရဲ႕ ၉၀
ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္ ကလည္း ဂိုးလိုင္းနည္းပညာကို အသံုးျပဳဖို႔ မဲေပးခဲ့ၾက
ပါတယ္။
၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ဖီဖာ ကမၻာ့ဖလား ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲ ေတာင္အာဖရိကမွာ ဂ်ာမနီနဲ႔
အဂၤလန္ ေဘာလံုးပြဲမွာ ဂ်ာမနီက ၄ း ၁ နဲ႔ အႏိုင္ရရွိခဲ့ ပါတယ္။ အဲဒီပြဲမွာ
ဖရန္႔လမ္းပတ္ (Frank Lampard) က ပင္နယ္တီ စည္းအျပင္ဘက္ကေန ကန္လိုက္တဲ့
ေဘာလံုးဟာ ဂိုးတိုင္အေပၚတန္းထိၿပီး ဂိုးစည္း ေက်ာ္သြားခဲ့ေပမယ့္
ကြင္းလယ္ဒိုင္က ဂိုးမေပးခဲ့ ပါဘူး။ ဘာျဖစ္ လို႔လဲဆိုေတာ့ စည္းက်ပ္ဒိုင္ကေန
ဂိုးမဝင္ဘူးလို႔ ဆံုးျဖတ္ခဲ့လို႔ ျဖစ္ပါ တယ္။
အဲ့ဒီမွာ ဖီဖာက ဂိုးလိုင္း နည္းပညာသံုးဖို႔ ပိုၿပီး စိတ္ဝင္ စားလာပါတယ္။
၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ဥေရာပဖလား ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲ မတိုင္ခင္က ဥေရာပ ေဘာလံုး
အဖြဲ႔ခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ပလာတီနီ (Michel Platini) က ဂိုးလိုင္း နည္းပညာ အစား
လက္ေထာက္ဒိုင္ တဦးကို ဂိုး ၂ ဖက္မွာ တာဝန္ေပး ကစားဖို႔ ပိုၿပီး
စိတ္ဝင္စားခဲ့ပါတယ္။
ဒါေပမယ့္ အုပ္စု (D) ပြဲစဥ္ ယူကရိန္းနဲ႔ အဂၤလန္ ပြဲစဥ္မွာ
ဟန္ေဂရီဒိုင္လူႀကီး မာကိုဒီဗစ္ (Marko Devic) နဲ႔ အစ္စ္ဗန္ဗက္ (Istvan Vad)
တို႔ ႏွစ္ဦး စလံုး အဂၤလန္က ဂြ်န္တယ္ရီ (Joho Terry) သြင္းလိုက္တဲ့
ဂိုးစည္း ေက်ာ္သြားတဲ့ ေဘာလံုးကို မျမင္လိုက္ ပါဘူး။
ဂိုးလိုင္းနည္းပညာေတြ
ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ ေတြကို စတင္စမ္းသပ္ခဲ့တာ ၾကာပါၿပီ။ နည္းပညာေတြ ကလည္း
အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေန ပါတယ္။ ဒီႏွစ္ ကမၻာ့ဖလား မတိုင္ခင္ကတည္းက
သံုးစြဲစမ္းသပ္ခဲ့တဲ့ နည္းပညာေတြ ရွိေနၿပီး အဲဒီ နည္းပညာေတြ အေၾကာင္း
အရင္ေရးထား ပါတယ္။
ကိုင္႐ို ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ
ကမၻာေက်ာ္ အားကစားကုမၸဏီႀကီး အက္ဒီ ဒက္စ္ကုမၸဏီနဲ႔ ကိုင္႐ိုနည္းပညာ ကုမၸဏီ
(Cairos Technologies AG) တို႔ တီထြင္ထားတဲ့ နည္းပညာ ျဖစ္ပါတယ္။ ကင္မရာ
မသံုးဘဲ သံလိုက္ စက္ကြင္းေတြ သံုးၿပီး ေဘာလံုးရဲ႕ တည္ေနရာကို ေျခရာခံ
လုပ္ေဆာင္ စစ္ေဆးေပးမယ့္ နည္းပညာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဘာလံုးကြင္းရဲ႕ ပင္နယ္တီ ဧရိယာ အတြင္း ျမက္ခင္း ေအာက္မွာ ဝါယာ အေသးေလးေတြ
ျမႇဳပ္ထားၿပီး ဆင္ဆာေတြ ကေန သံလိုက္စက္ကြင္း ဇယားကြက္ေတြကို တိုင္းတာၿပီး
ရလာတဲ့ ေဒတာေတြကို ကြန္ ပ်ဴတာဆီကိုပို႔၊ ကြန္ပ်ဴတာကေန ေဘာလံုး ဂိုးစည္း
ေက်ာ္မေက်ာ္ ဆံုးျဖတ္ တြက္ခ်က္ေပးပါလိမ့္မယ္။ အဲဒီ ကိုင္႐ိုနည္းပညာကို ၂၀ဝ၅
ခုႏွစ္ အသက္ ၁၇ ေအာက္ ဖီဖာကမၻာ့ခ်န္ပီယံရွစ္ပ္ ၿပိဳင္ပြဲမွာ စမ္းသပ္
သံုးခဲ့ေပမယ့္ လံုေလာက္တဲ့ အျမန္ႏႈန္းနဲ႔ တိက်မႈ မရခဲ့ပါဘူး။
အက္ဒီဒက္စ္ရဲ႕ တင္းမ္ဂ်ီးယက္စ္
ကိုင္႐ို-အက္ဒီဒက္စ္ နည္းပညာနဲ႔ တြဲသံုးမယ့္ ေဘာလံုး ျဖစ္ပါတယ္။
အက္ဒီဒက္စ္ကေန တီထြင္ ထားၿပီး၊ ေဘာလံုးထဲမွာ ခ်စ္ပ္ (Chip) ကို သံအထိန္း
ႀကိဳးေတြနဲ႔ တြဲထိန္းထားပါမယ္။ အဲဒီမွာ ျပႆနာရွိတာက လက္ရွိ သံုးစြဲေနတဲ့
ေဘာလံုးေတြ အားလံုး သံုးလို႔ မရေတာ့ဘဲ အဲဒီ ခ်စ္ပ္ပါတဲ့ ေဘာလံုးေတြကို
ေျပာင္းသံုး ရပါမယ္။ ၿပိဳင္ပြဲမွာ သာမက ေလ့က်င့္တဲ့ အခ်ိန္ေတြ အတြက္ပါ အဲဒီ
ခ်စ္ပ္ပါတဲ့ ေဘာလံုးေတြ လိုအပ္မွာ ျဖစ္လို႔ ေငြေၾကး အကုန္ အက်
မ်ားလြန္းတယ္ ဆိုၿပီး ဂ်ာမန္ ဘြန္ဒက္စ္လီဂါက ေဘာလံုးအသင္းႀကီးေတြ ကန္႔ကြက္
ခဲ့ပါတယ္။
ခ်စ္ပ္ သံုးထားတဲ့ ေဘာလံုးေတြကို သံုးမယ္ ဆိုရင္ ေပါင္စတာလင္ ၁၀ သန္းေလာက္
ကုန္က်မွာ ျဖစ္ၿပီး သိန္းငွက္မ်က္လံုး(Hawk-Eye) ဒါမွမဟုတ္ Goal Control
နည္းပညာကို သံုးရင္ ေပါင္စတာလင္ သန္း ၂၀ ေက်ာ္ေလာက္ ကုန္က်မွာျဖစ္လို႔ ဘြန္
ဒက္စ္လီဂါက အသင္းေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ကန္႔ကြက္ခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီေဘာလံုးနဲ႔ နည္းပညာကို ပီ႐ူးႏိုင္ငံမွာ က်င္းပခဲ့တဲ့ ၂၀ဝ၇ ခုႏွစ္ အသက္
၁၇ ေအာက္ ကမၻာ့ဖလား လူငယ္ ေဘာလံုး ၿပိဳင္ပြဲမွာ စမ္းသပ္သံုး ခဲ့ပါတယ္။
တိက်မႈ အေနနဲ႔ ၉၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ပဲ ရွိခဲ့တဲ့ အတြက္ ဖီဖာဥကၠ႒ ဆပ္ဘတၱလာက
အဲဒီ နည္းပညာကို လက္ခံသံုးစြဲဖို႔ ျငင္းဆိုခဲ့ပါတယ္။
သိန္းငွက္မ်က္လံုး (Hawk-Eye)
ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲေတြမွာ မသံုးခင္ကတည္းက ခရစ္ကတ္၊ တင္းနစ္နဲ႔
စႏူကာၿပိဳင္ပြဲေတြမွာ သံုးခဲ့ ၿပီးတဲ့ နည္းပညာ ျဖစ္ပါတယ္။ အခု
ေဘာလံုးၿပိဳင္ပြဲ ေတြမွာ ဂိုးဝင္၊ မဝင္ ေစာင့္ၾကည့္ေပးမယ့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္
ကေတာ့ ျမန္ႏႈန္းျမင့္ ဗီဒီယိုကင္မရာေတြ တပ္ဆင္ထားၿပီး ေဘာလံုးရဲ႕
တည္ေနရာကို တြက္ခ်က္ လုပ္ေဆာင္ေပးပါမယ္။
ဘရာဇီးလ္ ကမၻာ့ဖလားမွာ သံုးတဲ့ ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ
ဘရာဇီးလ္ ကမၻာ့ဖလားမွာ သံုးထားတဲ့ ဂိုးလိုင္းနည္းပညာကို Goal Control လို႔
ေခၚပါတယ္။ အဲဒီ နည္းပညာဟာ သိန္းငွက္မ်က္လံုး နည္းပညာနဲ႔ ဆင္တူေပမယ့္ ၁၀ဝ
ရာခိုင္ႏႈန္း တိက်မႈရွိတယ္ လို႔ ေျပာပါတယ္။
ဂိုးတိုင္ တဖက္စီမွာ ျမန္ႏႈန္းျမင့္ ကင္မရာ ၇ လံုးစီနဲ႔ ဂိုးတိုင္ႏွစ္ဖက္
အတြက္ ကင္မရာ ၁၄ လံုး သံုးထားပါတယ္။ အဲဒီ ကင္မရာေတြက တျခား
အားကစားနည္းေတြမွာ သံုးထားသလိုမ်ိဳး ႐ႈေထာင့္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကေန ႐ိုက္ထားၿပီး
အေႏွး ျပန္ရစ္ၾကည့္ တာမ်ိဳး မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီကင္မရာေတြဟာ တမိနစ္ကို ပံု ၅၀ဝ
ေလာက္ အထိ ႐ိုက္ပါတယ္။ ဂ်ာမနီက တီတြင္ထားၿပီး ဂိုးတိုင္တဖက္စီမွာ
ဗြီဒီယိုကင္မရာ ၇ လံုး၊ ဂိုးတိုင္ ႏွစ္ဖက္မွာ ကင္မရာ ၁၄ လံုး တပ္ ထားပါမယ္။
အဲဒီ ဗီဒီယိုကင္မရာ ၁၄ လံုးကေန ေဘာလံုးသြားတဲ့ လမ္းေၾကာင္းကို အဆက္မျပတ္
႐ိုက္ကူးေနၿပီး ေဘာလံုး ဂိုးစည္းကို ေက်ာ္၊ မေက်ာ္ စစ္ေဆးေပးပါ လိမ့္မယ္။
ကင္မရာေတြ ဖမ္းမိမယ့္ ဧရိယာအတြင္းကို ေရာက္လာတဲ့ အရာေတြ အားလံုးကို
ဖမ္းယူထားၿပီး ေဘာလံုးရဲ႕ တည္ေနရာကို ၃ ဖက္ျမင္ X-Y-Z coordinate ကို
အဆက္မျပတ္ တြက္ခ်က္ေပးမွာ ျဖစ္ၿပီး ေဘာလံုးတည္ေနရာကို မီလီမီတာ ေလာက္အထိ
အတိအက် ျပသႏိုင္ပါမယ္။
ေဘာလံုးက ဂိုးစည္းေက်ာ္သြားခဲ့ရင္ လွ်ိဳ႕ဝွက္အခ်က္ ေပးမႈ ေျပာင္းထားတဲ့
ေရဒီယို အခ်က္ေပးမႈ (En-crypted Radio Signal) ေတြကို ကြင္းလယ္ဒိုင္ရဲ႕
စမတ္လက္ ပတ္နာရီကို တစကၠန္႔ အတြင္း ပို႔ေပးပါမယ္။ အဲဒီ Virtual 3 D
ပံုေတြကိုလည္း Screen မွာ ေဖာ္ျပေပး ႏိုင္ပါတယ္။
ပထမဦးဆံုး ဂိုးလိုင္း နည္းပညာ သံုးတဲ့ပြဲ
လက္ရွိ က်င္းပေနတဲ့ ကမၻာ့ဖလား ေဘာလံုး ၿပိဳင္ပြဲ အုပ္စုတြင္း
ပြဲစဥ္တခုျဖစ္တဲ့ ျပင္သစ္နဲ႔ ဟြန္ဒူးရပ္စ္ပြဲ ဘီရာရီယို (Beira-Rio)
ေဘာလံုးကြင္းမွာ က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ျပင္သစ္က သြင္းလိုက္တဲ့ ဒုတိယေျမာက္
ေဘာလံုးဟာ ဟြန္ဒူးရပ္စ္ ဂိုးသမား ရဲ႕ ဘယ္ဘက္ဂိုးတိုင္ကို ထိၿပီး
ျပန္ကန္လာတာကို ဂိုးသမားဖမ္းရာမွာ ဂိုးသမားနဲ႔ထိၿပီးမွ ဂိုးဝင္သြားခဲ့
ပါတယ္။
အဲဒီမွာ ဂိုးတိုင္ထိတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဂိုးလိုင္း နည္းပညာက ဂိုးမဝင္ဘူးလို႔
ဆံုးျဖတ္ၿပီး ဂိုးသမားနဲ႔ ထိၿပီးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဂိုးဝင္တယ္လို႔
ဆံုးျဖတ္ေပးပါတယ္။ ဘီဘီစီ ႐ုပ္သံသတင္းေၾကညာ သူေတြအတြက္ အေႏွာင့္အယွက္
ျဖစ္ေစၿပီး ဟြန္ဒူးရပ္စ္နည္းျပ၊ ျပင္သစ္နည္းျပတို႔ပါ နားလည္မႈေတြ
လြဲကုန္ၿပီး ဂိုးလိုင္းနည္းပညာရဲ႕ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ဘယ္လို အတည္ျပဳခ်က္
ရယူမလဲဆိုတာ အျငင္းပြားစရာေတြ ျဖစ္ကုန္ပါတယ္။
ဖီဖာကေတာ့ ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ သံုးစြဲတာနဲ႔ မရင္းႏွီးေသးလို႔
အခုလိုျဖစ္တာလို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ ပြဲစဥ္ရဲ႕ ႐ုပ္သံထုတ္လႊင့္မႈေတြနဲ႔
ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ ေတြကို ျပန္လည္သံုးသပ္ၿပီး ေဘာလံုးဝါသနာအိုးေတြ အတြက္
အေကာင္းဆံုး အေတြ႔အႀကံဳသစ္ေတြ ရရွိေအာင္ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈေတြ
လုပ္မယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။
ဘရာဇူကာ
၂၀၁၄ ကမၻာ့ဖလား ဘရာဇီးလ္မွာ အသံုးျပဳ ခဲ့တဲ့ ေဘာလံုးကို အက္ဒီဒက္စ္
(Adidas) ကုမၸဏီ ႀကီးက တီထြင္ထားၿပီး ဘရာဇူကာ (Brazuca) လို႔ နာမည္
ေပးထားပါတယ္။ ၂၀၁၀ ကမၻာ့ဖလား ေတာင္အာဖရိကမွာ သံုးခဲ့တဲ့ ဂ်ာဘူလာနီ
(Jabulani) လို႔ ေခၚခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီ ဂ်ာဘူလာနီ ေဘာလံုးဟာ လမ္းေၾကာင္း
ေျပာင္းသြားေလ့ ရွိလို႔ ဂိုးသမားေတြက ဖမ္းရခက္တယ္ လို႔ ညည္းတြားေနတာမ်ိဳး
အခု ေဘာလံုး အသစ္ ဘရာဇူကာမွာ မျဖစ္ေအာင္ ဒီဇိုင္း လုပ္ထားၿပီး အရင္ေဘာလံုး
ထက္စာရင္လည္း ကုတ္အား ပိုေကာင္းလာတယ္ လို႔ သိရပါတယ္။
အက္ဒီဒက္စ္ရဲ႕ ပံုမွန္သံုးေနက် ေဘာလံုးေတြကို ၃၂ ျခမ္း စပ္ထားၿပီး
ဂ်ာဘူလာနီက ၈ ျခမ္း၊ အခု ဘရာဇူကာက ၆ ျခမ္းစပ္ ထုတ္လုပ္ထားပါတယ္။ ဂ်ာဘူလာနီက
တိုက္စစ္မႉးေတြ အတြက္ အခြင့္ အေရးရေစမယ့္ ေဘာလံုးျဖစ္ပါတယ္။ အက္ဒီဒက္စ္ရဲ႕
ေျပာၾကားခ်က္အရ အရင္က ေဘာလံုးထက္ ပိုကုတ္အား ေကာင္းလာမယ္၊ ပိုအၾကမ္းခံ၊
တည္ၿငိမ္ မႈလည္း ပိုရွိလာမယ့္ အျပင္ ေလထုထဲမွာ ျဖတ္သန္း သြားတဲ့
အရာဝတၳဳေတြရဲ႕ ေလခြင္းအား သက္ေရာက္မႈကို တိုင္းတာတဲ့ အယ္႐ိုဒိုင္းနမစ္
(Aerodynamic) နည္းပညာအရ ေလခြင္းအား ပိုေကာင္းလာေစတယ္ လို႔ သိရပါတယ္။
အဲဒီ ေဘာလံုးကို အေမရိက အာကာသသိပၸံ ဆိုင္ရာ အဖြဲ႔အစည္း နာဆာ (NASA) ကေန
အယ္႐ိုဒိုင္းနမစ္ နည္းပညာအရ စမ္းသပ္ခဲ့ပါတယ္။ သူတို႔ စမ္းသပ္ခ်က္ အရလည္း
ဘရာဇူကာ ေဘာလံုးဟာ ေရွ႕တန္း တိုက္စစ္မႉးေတြ ထက္စာရင္ ဂိုးသမားေတြ အတြက္
အခြင့္အေရး ပိုရေစမယ္လို႔ ေျပာပါတယ္။ တရားဝင္ (Offical) ေဘာလံုးေတြက ေဒၚလာ
၁၅၀ ေလာက္ ေပးရမွာျဖစ္ၿပီး၊ ပံုစံတူ ေရာင္းခ်တဲ့ ေဘာလံုးေတြက ေဒၚလာ ၄၀
ေလာက္နဲ႔ ေရာင္းခ် ထားပါတယ္။
9:15 Fairplay
အလြတ္တည္ကန္ေဘာ (ဖရီးကစ္) ေတြမွာ ကစားသမားေတြက လူနံရံလုပ္ကာတဲ့ ေနရာနဲ႔
ဖရီးကစ္ကန္မယ့္ သူရဲ႕ ေနရာ အကြာအေဝးကို သတ္မွတ္ေပးၿပီး ကစားသမားေတြ
စည္းခိုးတာ၊ ေနရာေရႊ႕တာမ်ိဳး၊ ဒိုင္က ေစာင့္ၾကည့္ အာ႐ံုစိုက္ေနစရာ
မလိုေအာင္ အျဖဴေရာင္ စပေရးဘူးေတြသံုး လိုင္းသားတာ ေတြ႔မိမွာပါ။
အဲဒီ အျဖဴေရာင္ စပေရးဘူးေတြ ကို 9:15 Fairplay လို႔ေခၚၿပီး ဓာတုပစၥည္း
မပါဘဲ ဇီဝဓာတ္ျပယ္မႈ ျဖစ္ေစကာ အျဖဴေရာင္ စပေရးဘူးေတြကို အေမရိကန္ေဘာလံုး
(American Football) ေမဂ်ာလိဂ္ ေဘာလံုးပြဲေတြနဲ႔ ဘရာဇီးလ္လိဂ္ေတြမွာ
သံုးခဲ့ၿပီးျဖစ္ေပမယ့္ ကမၻာ့ဖလားမွာေတာ့ ဒီႏွစ္မွ စတင္သံုးခဲ့တဲ့
နည္းပညာအသစ္ ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္တမ္း လက္ေတြ႔ လုပ္ေဆာင္ရာမွာေတာ့ နည္းပညာေတြက ကြင္းလယ္ဒိုင္လူႀကီးကို
အေထာက္အကူ ေပးတဲ့ အဆင့္ပဲ ရွိေနၿပီး ကြင္းလယ္ ဒိုင္ကပဲ ေနာက္ဆံုး
ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ရမွာျဖစ္သလို လက္ရွိ ေဘာလံုးပြဲေတြရဲ႕ အျငင္းပြားစရာ
ျဖစ္ရပ္ေတြ ကလည္း ဂိုးလိုင္းနည္းပညာ တခုတည္းမဟုတ္ဘဲ တျခားဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြ
ရွိေနေသးတဲ့ အတြက္ ျပႆနာေတြကေတာ့ ဆက္ရွိေနပါဦးမယ္။
ဘယ္လို ပဲျဖစ္ျဖစ္ လက္ရွိ ကမၻာ့ဖလားမွာ သံုးတဲ့ နည္းပညာေတြအေၾကာင္း၊
အားကစားပြဲေတြရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ လည္း သတင္းအခ်က္အလက္ နည္းပညာေတြ၊
ဆက္သြယ္ေရးနည္းပညာေတြဟာ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္ ေနပါေၾကာင္း ေရးသားလိုက္ရပါတယ္။
။
The post
၂၀၁၄ ကမၻာ့ဖလားနဲ႔ နည္းပညာ အသစ္ေတြ appeared first on
ဧရာ၀တီ.
-----------------------------------------------
ကိုမ်ဳိး (
lwanmapyay.blogspot.com)