သႀကၤန္အက်ေန႔ နံနက္ခင္းကေလးသည္ ခပ္ေျပေျပေနေရာင္ခ်ည္ကေလးကို လႊမ္းၿခံဳလ်က္ သာယာလွေပ၏ ။
မိုးေကာင္းကင္ကလည္း တိမ္ညိဳေျပာက္တိေျပာက္က်ားႏွင့္ မအံု႕တအံု႕၊
ရႊင္ရႊင္ပ်ပ် ခုန္ေပါက္ေျပးလႊားေနေသာ မိုးေလကေလးကလည္း မေအးတေအး၊
ဆာဆာေ၀ေ၀ လန္းလန္းဆန္းဆန္း ခါေတာ္မွီ သေႏၶမွီးၾကကုန္ေသာ ပိေတာက္ဖူးကေလးတို႕လည္း မပြင့္တပြင့္။
ထိုသို႕ေသာနံနက္ခင္း၏ ပ်ံ႕သင္းလတ္ဆတ္ ႏူးညံ့လန္းရႊင္ေသာ ထြက္သက္ကိုရႈရိႈက္ရင္း
အိပ္ရာမွႏိူးလာေသာ ကၽြန္ေတာ့္မွာ လြမ္းရေတာ့မလိုလို၊ ရႊင္ရေတာ့မလိုလိုႏွင့္၊
ျမစ္ဆံုသို႕ ဆန္တက္ေမ်ာပါလာေသာ ေဗဒါပင္ကေလးပမာ၊ ေယာင္ေတာင္ေတာင္ျဖစ္၍ ေနမိ၏ ။
ထိုခဏ၌ ကၽြန္ေတာ္တို႕ရြာကေလး ေတာင္ဘက္အစြန္းဆီမွ တထံုထံုျမည္ဟည္းေသာ အိုးစည္သံသည္
ပိေတာက္ျဖင့္ႀကိဳင္အပ္ေသာေလျပည္တြင္ ေလယာဥ္စီး၍လိုက္ပါလာၿပီးလွ်င္
ကၽြန္ေတာ္၏ေသာတအၾကည္အတြင္း ၀င္ေရာက္ဆိုက္ကပ္လာ၏ ။
သႀကၤန္အခါသည္ ေဘးမရွိေသာအခါျဖစ္၏ ။ အိုးစည္သံသည္ ေဘးမရွိေသာအသံျဖစ္၏ ။
ေဘးမရွိေသာအခါတြင္ ေဘးမရွိေသာအသံကို ၾကးရျခင္းကား စင္စစ္၀မ္းေျမာက္ဖို႕ပင္ျဖစ္၏ ။
သို႕ေသာ ေဖာ္ကြာေ၀းသူတို႕ကား လႊတ္လႊတ္ကၽြတ္ကၽြတ္ႀကီး ၀မ္းေျမာက္ေပ်ာ္ရႊင္ဖို႕ ခဲယဥ္းေပလိမ့္မည္။
--------------------------------------------------------------------------------
အိပ္ရာထက္၌ နံနက္ခင္းက သာယာျပည့္စံုျခင္းကို ေပ်ာ္တစ္လွည့္ ပ်င္းတစ္လွည့္ႏွင့္ စံစားေနခိုက္တြင္
အထက္ပါအိုးစည္သံသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႕လမ္းထိပ္ ကုကၠိဳပင္ႀကီးေအာက္ဆီေလာက္သို႕
ေရာက္လာၿပီဟု အသံကိုမွန္း၍ ထင္မိ၏ ။
အိုးစည္သံမ်ားကလည္း တထံုထံု၊ လင္းကြင္းႀကီးကလည္း တရွပ္ရွပ္၊ လက္ခုပ္မ်ာကလည္း တေဖ်ာက္ေဖ်ာက္၊
ယင္းတို႕အၾကားမွ ေၾကးပုေလြသံသည္ လြန္႔၍လြန္႔၍ ေက်ာ္လႊားထြက္ေပၚလာ၏ ။
"စိန္အိုးစည္ လြယ္သေလေလ" အစခ်ီေသာ သီခ်င္းသံသည္ ပုေလြသံႏွင့္အတူ
အလုအယက္ သူ႕ထက္ငါဦးေအာင္ ထြက္ေပၚလာ၏ ။
ထူထပ္ေသာလက္ခုပ္သံကို ေထာက္ျခင္းျဖင့္ အိုးစည္တိုင္း၏ အရြယ္ပမာဏမွာ မငယ္လွဟု သိရသည္။
မၾကာမီအတြင္း၀ယ္ အိမ္ေရွ႕တလင္းတြင္ အိုးစည္သားတို႕သည္ ေနရာတက်ခင္းက်င္း၍
သီဆို၊ တီးမႈတ္၊ ကခုန္ေနၾကေၾကာင္းကို သိရေလ၏ ။
--------------------------------------------------------------------
ကၽြန္ေတာ္၏ တစ္၀က္မွ်မကေသာအသက္သည္ အိုးစာ္သံ၊ပုေလြသံတို႕ ဆိတ္ရာ 'ၿမိဳ႕' တြင္
ကုန္လံန္ခဲ့သည္မွန္ေသာ္လည္း ယင္းအသံတို႕၏ ဆြဲငင္ေသာသတၱိကား
ကၽြန္ေတာ့္အဖို႕ သန္စြမ္းတုန္းပင္ ရွိေသး၏ ။ ၾကားစကပင္ ႏွလံုးသားသည္ တရြရြလႈပ္ရွားခဲ့၏ ။
ကခုန္သီဆိုခ်င္ေသာ 'ငယ္စဥ္ကေက်းေတာစိတ္' သည္ တစ္ကိုယ္လံုးတြင္ ျဖန္းလ်က္သြား၏ ။
သို႕ႏွင့္လည္း အိပ္ရာမွ မထ။ ေထြရာေလးပါးကို စဥ္းစားေနတုန္းပင္ ရွိေသး၏ ။
ထိုခဏ၌ ကၽြန္ေတာ္၏အမည္ကို ေမးလိုက္သံၾကားရ၍
ကၽြန္ေတာ့္တူကေလး လက္ေထာက္ခ်လိုက္သည့္အတိုင္း
ကၽြန္ေတာ္၏ ၀မ္းကြဲအစ္ကို၊ ေက်ာင္းေနဖက္သူငယ္ခ်င္း ၀မ္းကြဲေယာက္ဖေတာ္သူ ကိုေလးခ်ိဳသည္
အိမ္ခန္းတြင္းသို႕ ေျပး၀င္လာလ်က္ ကၽြန္ေတာ္အားႏိူး၏ ။
ကၽြန္ေတာ္လည္းအိပ္ရာမွ လူးလဲထ၍ ကိုေလးခ်ိဳခိုင္းေစသည့္အတိုင္း
ျပတင္းေပါက္မွ လွမ္း၍ၾကည့္လိုက္ရာ ေအာက္ပါတို႕ကို ျမင္ရပါသည္။
-------------------------------------------------------------------
အိုးစည္သားတို႕မွာ ကၽြန္ေတာ္ႏွင့္ ကစားဖက္၊ ရန္ျဖစ္ဖက္၊ ေက်ာင္းေျပးဖက္ သူငယ္ခ်င္းမ်ား ျဖစ္ၾက၏ ။
ဘေထြးခိုထံတြင္ သူရင္းငွားလုပ္ေနသူ ခ်မ္းေအးႀကီးသည္ ကၽြန္ေတာ့္ကို ျပတင္း၀တြင္ ျမင္ရေသာအခါ
ပါးစပ္မွ ပုေလြတိုကေလးကိုခၽြတ္၍ သူတို႕ႏွင့္အတူလိုက္ရန္ ေအာ္ေျပာ၏ ။
ကၽြန္ေတာ္က ေခါင္းညြတ္၍ျပလိုက္ေသာအခါ ၀မ္းသာေသာအသံျဖင့္
"အဲဒါမွ တို႕ဘီေအကြ" ဟု ေျပာ၍ အျခားသူငယ္ခ်င္းမ်ားျမင္ရေလေအာင္
ကၽြန္ေတာ့္ဘက္သို႕ လက္ညိႈးညႊန္ျပ၏ ။
ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းတြင္ေနစဥ္က ကုလားဖိုးစိန္ဟု ထင္ေပၚေက်ာ္ေစာခဲ့ေသာ နတ္ႀကီးသည္
ေပါရိသာဒကဲ့သို႕ ၀တ္ဆင္လ်က္လည္းေကာင္း၊ အေရွ႕ဖ်ားသား သာအိသည္ သုတေသာမမင္းကဲ့သို႕
၀တ္ဆင္လ်က္လည္းေကာင္း၊ ေပါရိသာဒခၽြတ္ခန္းကို ဇာတ္ခင္းလ်က္ ရွိၾကသည္။
အိုးစည္၀ိုင္းအလယ္တြင္ကား ႏြားတစ္ေကာင္ကို ေတြ႕ရ၏ ။
အေသြးမွာ ခပ္ညိဳညိဳ၊ ကိုယ္ကာယမွာ ခပ္ပိန္ပိန္၊ ထိပ္တြင္ ၾကာကေလးႏွင့္။
ထိုႏြားသည္ မ်ားစြာမအိုလွေသးေခ်။ နြားပိန္ကိုအသားထိုး၍ၾကည့္လိုက္သည္ ဆိုေသာနည္းျဖင့္ၾကည့္ရာ
ပ်ိဳရြယ္သန္စြမ္းစဥ္အခါက ထိုႏြားသည္ အလြန္လွပ ခန္႔ညားခဲ့ေပရာ၏ ။
အဖိုးတန္ေၾကးထိုက္ခဲ့ေပရာ၏ ။ သို႕ေသာ္ ယခုကဲ့သို႕ အိုမင္းမစြမ္း ရွိလာေသာအခါ
မၾကင္နာေသာသခင္သည္ ျပဳဖူးေသာေက်းဇူးကိုမေထာက္ပဲ ဆယ့္ငါးက်ပ္၊ ႏွစ္ဆယ္မွ်ေသာ
အသျပာေနာက္သို႕ ေကာက္ေကာက္ပါလိုက္လ်က္ ႏြားသတ္တို႕၏လက္တြင္းသို႕
ေသစာရင္းသြင္းလိုက္သည္မွာ အံ့ၾသဖြယ္ပင္ ျဖစ္ေတာ့၏ ။
"ေရွးအထက္ကာရီ ပေ၀သဏီ အေျခက
ေရလိုက္ႀကီးေမွာက္မွား၍ တို႕ေနာက္သားတစ္စုမွာ
လူ႕ဘီလူးအစာ ဟင္းလ်တို႕အၿပီး
ဘူးသီးႏွင့္ႀကံဳသူႀကံဳ၊ ဖရံုသီးႏွင့္ ညားသူညား၊
သခြားသီးႏွင့္တြဲသူတြဲ၊ ခိ်ဳတနဲ ခ်ဥ္တစ္ေထြ
တို႕ျဖစ္ပံုအေနႏွယ္၊ ေသလွ်င္လည္းလတ္တေလာ
ရွင္လွ်င္လည္းဖတ္ဖတ္ေမာ၊ အေဟာဒုကၡ ဘယ္အခါတြင္မွ
သက္သာရာမရေအာင္၊ တို႕ၾကမၼာျပဳနည္းကို၊
အသည္းထိေအာင္ နာလိုက္ပါဘိ၊ ဉာတကာတစ္သင္း မိတ္ရင္းတို႕" ဆိုေသာ
ေက်းဇူးရွင္ လယ္တီဆရာေတာ္ဘုရားႀကီး၏ ႏြးေမတၱာစာကို ေျပး၍သတိရမိ၏ ။
------------------------------------------------------------------------
ထိုစက္တိုင္ႏြားကို၀ယ္၍ အသက္ကယ္ဆက္ရန္အတြက္ သူငယ္ခ်င္းတစ္စုတို႕သည္
အိုးစည္ဗံုေဗါင္းတီးလ်က္ အရပ္ကိုလွည့္ၿပီး အလွဴေငြေကာက္ခံေနၾကျခင္းျဖစ္၏ ။
ႏြားႀကီးသည္ ႏြားသတ္တို႕၏ ၾကမ္းၾကမ္းတမ္းတမ္း ျပဳမူဆဲဆိုရာမွ လြတ္ေျမာက္ခဲ့၍
အသာအယာ ကိုင္တြယ္ပြတ္သပ္ျခင္းကို ခံရေလေသာေၾကာင့္
အျမီးတခတ္ခတ္ႏွင့္ မ်ားစြာေပ်ာ္ရႊင္ေနသကဲ့သို႕ရွိ၏ ။
ထိုႏြားႀကီးအတြက္ "ဆာ" စေသာ ဘြဲ႕ႀကီးခရာႀကီးတို႕ထက္ အဆေပါင္းမ်ားစြာ
အဖိုးထိုက္အသံုး၀င္ေသာ "ေဘးမဲ့" ဟု ကတၱရာေစးျဖင့္ ေရးျခစ္ထားေသာ
သံျဖဴျပားငယ္ကေလးသည္ လည္ပင္းမွ တြဲရရြဲက်လ်က္ရွိ၏ ။
ႏြားသတ္ကုလား၏လက္တြင္သာေနရပါမူ ဤသံျဖဴျပားငယ္ဆြဲရာ လည္ပင္းအရပ္သည္
ႏြားသတ္၏ဓားသြား ေလးကင္းျပရာအရပ္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
ဦးေခါင္းႏွင့္တကြ ဦးခ်ိဳတို႕ကား သေျပပန္း၊ပိေတာက္ပန္းတို႕ျဖင့္ ေ၀ေဆာဆာဆင္ယင္ထား၍
ေက်ာကုန္းကို ကတၱီပါေကာ္ေဇာျဖင့္ ဖံုးလႊမ္းထား၏ ။
ဤသို႕ဆင္ယင္ထားအပ္ေသာ ႏြားႀကီးသည္ အိုးစည္ဗံုေဗါင္းသံတို႕ျဖင့္
ကေတာ့မလိုလို၊ ခုန္ေတာ့မလိုလို တရြရြျဖစ္လ်က္ရွိ၏ ။
အိုးစည္သံက ဆြဲငင္ျခင္းေၾကာင့္တစ္ေၾကာင္း၊ ႏြားႀကီး၏ သနားစဖြယ္ေသာအျဖစ္က
ဆြဲငင္ျခင္းေၾကာင့္တစ္ေၾကာင္း ကၽြန္ေတာ္သည္ ကပ်ာကသီ အ၀တ္အစားလဲလွယ္၍
ခ်မ္းေအးႀကီးလက္မွ ပုေလြတိုကေလးကို လုယူၿပီး
ထိုေဘးကင္းေသာနံနက္က ေဘးကင္းေသာအသံတို႕ႏွင့္အတူ
ေဘးကင္းေသာအလုပ္ကို လုပ္ဖို႕ရာ ေဘးကင္းစြာလိုက္ပါ၍ သြားခဲ့ပါသတည္း။
(ဆရာႀကီးမင္းသု၀ဏ္၏၀တၳဳတို၊ ဂႏ ၱေလာကမဂၢဇင္း၊၁၂၉၃ တေပါင္းလ)
ရွာေဖြတင္ျပသူ-မာလာေထြး