(ေဆာင္းပါးရွင္ ေဒါက္တာလိွဳင္ျမင့္)
ဒီေရေရအား လွ်ပ္စစ္အတြက္ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံမွ ရန္ကုန္ျမိဳ႕သို႔ ေရာက္ရွိေနတဲ့ ေဒါက္တာလိွဳင္ျမင့္အား ေမးျမန္းခ်က္ျဖစ္ပါသည္..။
ဒီမိုေဝယံ ေမးျမန္း၍ ေဒါက္တာလိွဳင္ျမင့္ ေျဖဆိုပါသည္...။
ေမး၊...၊ ဆရာ ဒလ ျမိဳ ့နဲ ့ ရန္ကုုန္နဲ ့ဘယ္က အဓိက ျမိဳ ့့ေတာ္ျဖစ္ လာပါမလဲ ။ ဘယ္အခ်ိန္ေလာက္ ဆိုုသိနိုုင္ပါမလဲ ။
ေျဖ။.....။ ေမးခြန္း ဒုုတိယအပိုုင္းကေတာ့ ေျပာရခက္ခက္။ အစိုုးရအေပၚ တည္ေနတာေလ။ အစိုုးရထဲမွာ စီးပြားေရးအျမင္ အားေေကာင္းသူေတြ ဘယ္ေလာက္မ်ားသလဲအေပၚမူတည္တာပါ။ ၁၉၉၅ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုုႀကည္ လြတ္ေျမာက္ လာခါစအခ်ိန္ေတြမွာ အစိုုးရသတင္းသာမွာ စစ္တပ္အုုပ္ခ်ဳပ္လိုုက္လိုု ့ ေတာင္ကိုုးရီးယား တိုုင္ဝမ္နဲ ့ အင္ဒိုုနီးရွားတိုု႔ဟာ ၁ဝ ႏွစ္ ၁၅ နစ္အတြင္းမွာ အာရွက်ားႀကီးေတြ ျဖစ္လာတယ္။ အခုုသူတိုု ့ ဆက္အုုပ္ခ်ဳပ္ရင္လဲ အဲဒီလိုုစီးပြားေရး က်ားႀကီးျဖစ္လာမယ္ လိုု ့ေရးလာပါတယ္။ ကေလာင္အမည္က (စည္သူျငိမ္းေအး ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးေဟာင္း ဦးဝင္းေအာင္ ..က်ေနာ္က ဦးဝင္းေဟာင္ လိုု ့ေခၚခဲ့သူ)။
က်ေနာ္ေျမေအာက္ ေဆာင္းပါးေရးျပီး ျဖန္႔ခဲ့တယ္။ ေဆာင္းပါးေတြျဖန္ ့ေတာ့ ပရင့္ကိုု ဦးေအာင္သန္းသမီးက ကူညီတယ္။ ေဆာင္းပါးမွာ… ကိုုးရီးယား ကတ္ဘိနက္မွာ မီရွီဂန္ Michigan ကေဒါက္တာဘြဲ ့ရထားသူ တစ္ဒါဇင္ေက်ာ္ရွိေနတာ။ Dirty dozen from Michigan ။ ထိုင္ဝမ္မွာ မက္ဆာခ်ဴးဆက္က ေဒါက္တာဗရုုတ္ေတြအမ်ားႀကီး crook from Massachusetts နျ႔ အင္ဒိုုနီးရွားမွာေတာ့ ဘာကလီေဒါက္တာဘြဲ ့ရက တႏိုင္ငံလံုုးမွာ (ထိုစဥ္က ၂၇ဝဝ-ေက်ာ္ေနတာမိုု ့ ဘာကလီမားဖီးယား ဟုုပင္တင္စားေနတာေတြနဲ ့ အဲဒီသံုုးနိုုင္ငံ စလံုုး န.အ.ဖ ရဲ ့ေဆြမ်ိဳး ေပါက္ေဖၚႀကီးနဲ့ သံတမန္ အဆက္အသြယ္ပင္ မရွိေႀကာင္း ေထာက္ျပဘူးပါတယ္။ က်ေနာ့္ကိုဖမ္းေတာ့ အိမ္ကမိသြားတဲ့ သတင္းစာ ေဆာင္းပါးျဖတ္ပိုုင္းေတြကေန က်ေနာ္ေရးေႀကာင္း သိသြားႀကပါတယ္။
အခုုအစိုုးရထဲမွာ စီးပြားေရးအျမင္ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ စကားေျပာေနပါမယ္။
ေဒၚစုုလိုု လူေခါင္းေဆာင္မ်ိဳး လႊတ္ေတာ္မွာအသာရရင္ တံတားဖြင့္ျပီးလိုု ့ ငါးနစ္အတြင္း ဒလက စီးပြားေရးအရ အခ်က္အျခာက်တဲ့ ျမိဳ ့ေတာ္ႀကီး ျဖစ္မယ္လိုုအတတ္ေျပာရဲတယ္။ အဲဒီေမးခြန္း အတိအက်မေျပာနိုုင္လိုု ့ခ်န္ထားပါရေစ။ အဂၤလိပ္လိုု (ကေလးစကားေပါ့… ေနာ့္မီ)
ပထမ-ေမးခြန္းကေတာ့ ဒလဘက္မွာက သေဘၤာဆိပ္ေနရာလဲ မ်ားမ်ားေပၚလာမယ္။ ဆိပ္ကမ္းကလဲ ေရနက္(ေရစူး) က ပိုုနက္တာဆိုုေတာ့ အခုုဘဲႀကည့္ ေရပိုုနက္လိုု ့ သေဘၤာကပ္နိုု္င္မႈနဲ ့ သီလဝါဆိုုျပီး စကားေျပာေနတာ။ ဒလဘက္မွာ သီလဝါ ထက္သာတဲ့ ဆိပ္ကမ္းေတြ သံုုးဆပိုုရွိေနပါတယ္ ။ သဘာဝကကိုုရွိေနတယ္ ။ ဂ်ပန္ကုုမၼဏီေတြ ႀကံဆေနသလိုု ေရထိန္းတံခါးနဲ႔ ကုုန္းတြင္းသေဘၤာဆိပ္ေတြပါ ထပ္ေဆာက္မယ္ဆိုုရင္ ရန္ကုုန္ကိုု ဒလနဲ ့ ယွဥ္ေနဖိုု ့ေနေနသာသာ ရန္ကုုန္ဟာ စလိပင္းဗ်ဴတီ Sleeping beauty လိုု ့သမုုတ္တာခံရဖိုု ့ရွိေနပါတယ္။ ေရွးေဟာင္း အေမြအႏွစ္ေတြနဲ ့ အိပ္ေနလိုု ့ရပါေတာ့မယ္။
အဲဒီမွာ စီးပြားေရးအရ အခ်က္အျခာက်တဲ့ ဇံုုေပါ့။ CBD Central Business District ဆိုုတာ ဒလဘက္မွာ ေပၚလာပါမယ္။ ဥပမာ နယူးေယာက္ျမိဳ ့က ရံုုးႀကီးေတြ အေျခစိုုက္တဲ့ မင္ဟတ္တန္အပိုုင္းကိုု စီဘီဒီ ေခၚသလိုုေပၚလာပါမယ္။ အဲဒီလိုု စီဘီဒီ ေတြကိုုက သေဘၤာဆိပ္နဲ ့မေဝးလွတဲ့ ျမိဳ ့လည္ျဖစ္ေနတတ္ပါတယ္။
ရန္ကုုန္မွာ သေဘၤာဆိပ္က ပန္းဆိုုးတန္း ဝန္းက်င္ဘဲရနိုုင္ပါမယ္။ ကပ္နိုု္င္တာလဲ တန္အားျဖင့္ ေသးေသးဘဲ ကပ္နိုုင္ပါတယ္။ ကုုန္ေသတၱာေခတ္ဆိုုေတာ့ ကြန္တိန္နာ အလံုုး ၁ဝဝဝ- သာတင္နိုုင္တဲ့သေဘၤာ အေသးစားေတြဘဲ ကပ္နိုုင္ပါမယ္ ။ သီလဝါဘက္မွာ ကြန္တိန္နာ အလံုုး..၃ဝဝဝ-ေလာက္တင္နိုုင္တာ ငါးစီးေလာက္ကပ္နိုု္င္ပါမယ္။
ဒလဘက္က ၃ဝဝဝ- ေလာက္တင္နိုုင္တာ အစီး ၃ဝ -ေလာက္ကပ္နိုုင္မယ္။ ကုုန္းတြင္းကိုု ထပ္သေဘၤာဆိပ္ ခ်ဲ႕မယ္ဆိုုရင္။ ဒါေတာ့ခ်ဲ ့နိင္သေလာက္ေပါ့ ။
ရန္ကုုန္ဆိပ္ကမ္းနဲ ့ကြာတာက ရန္ကုုန္ဆိပ္ကမ္းကိုု ဝင္တဲ့အခါ ေသာင္ခံုုႀကီးနစ္ခုု Sand bank ရွိေနပါတယ္။ ၁၉၆၈- ခုုနစ္က ကမၻာရွား သေဘၤာႀကီးေသာင္တင္ ခါးက်ိဳးသြားပါတယ္။ သီလဝါ နဲ ့ ဒလကိုု ဝင္ရင္ ေသာင္ခံုု တခုုဘဲ ေရွာင္ဝင္ရတာက ကြာေနျပန္တယ္။ ဒီေသာင္ခံုုေတြေႀကာင့္ သေဘၤာေတြ ဒီေရျမင့္တဲ့ရက္ (ေရထရက္ ) ေတြမွာဘဲ အဝင္အထြက္လုုပ္ေနရတာပါ ။
အဲဒီေတာ့ အခုုကုုန္သြယ္ေရးေခတ္မွာ ဆိပ္ကမ္းေကာင္းေကာင္း ရွိတာက ဘယ္ဟာျမိဳ ့ေတာ္ဆိုုတာကိုု ဆံုုးျဖတ္သြားမွာပါ။
(ေမး) ဒါဆိုုႏွစ္ခုုေမးဖိုု ့လိုုလာပါတယ္။ တစ္က - ရန္ကုုန္နဲ ့ အလံုု ႀကည့္ျမင္တိုုင္ ဘက္က ကြန္တိန္နာ ဆိပ္ကမ္းေတြဘယ္လိုု အက်ိဳးသက္ေရာက္ပါမလဲ။
ႏွစ္က --- ေနျပည္ေတာ္က ျမိဳ ့ေတာ္ျဖစ္ေနေတာ့ ဆရာက ဒလ ကိုုျမိဳ ့ေတာ္လိုု ့သံုုးေနတာ နဲနဲ ရွင္းျပေပးပါလား။
(ေျဖ) ေျဖရျပန္ျပီ နစ္ခုု။ ပန္းဆိုုးတန္း ထားပါေတာ့။ ပန္းဆိုုးတန္းကိုုသာ ေခတ္မွီကြန္တိန္နာစက္ေတြ ထိုုင္လိုုက္ရင္ အလံုုဘက္က နာေနျပီ။ ဒီရန္ကုုန္ေတာင္ အလုုပ္ေတြ ေလ်ာ့က်သြားမွေတာ့ အလံုုက ဘာေျပာေနစရာ လိုုေတာ့ပါမလဲ။ ဒလ စီမံခ်က္သာေပၚလာရင္ ေခတ္စကားနဲ ့ ရန္ကုုန္ကိုု (ပန္းဆိုုးတန္း)ကိုု ေဆးရံုုတင္ယူေနရျပီဆိုုမွေတာ့ အလံုုက ယပ္ေတာင္နဲ ့ မုုန္႔ဟင္းခါးမွာ ထားဖိုု ့ဘဲ ရွိေတာ့တယ္ ။
တဆက္ထဲ ပိုုဆိုုးမွာက အခုုလႈိင္သာယာ ေရႊျပည္သာဘက္က စက္ရံုုေတြကိုုက ဒလ ဘက္ ကိုုေရႊ ့ခ်င္ေရႊ ့ မေရႊ ့လိုု ့ကေတာ့ ဆြမ္းေကၽြးဖိုု ့ေတာင္ ေငြေခ်းယူရပါမယ္။ စီးပြားေရးအရ ဒလ ဘက္ကိုု ယွွဥ္ဖိုု ့မလြယ္ပါဘူး။
ဒုုတိယေမးခြန္းက ေျဖရတာ ခပ္ခက္ခက္။ ကဲပါေလ။ နာမည္ယူထားတာက ေဗဒင္ယႀတာအရ မေပးေကာင္းတဲ့ နာမညါ။ နိမိတ္မေကာင္းလိုု ့ ဒီျမိဳ ့ေႀကာင့္ ဦးသန္းေရႊ ကိုု ခိုုက္ထားတာကိုုသိလား။ အဲဒါေျဖပါဦး။ ခင္ဗ်ားကခ်ည္းေမးေနတာ။
(x ) အင္းမသိဘူး ။ (x ) စဥ္းစားပါဦး ။ ( x ) ဆရာဘဲေျဖပါ ။ ဆရာလိုု မျမင္တတ္ပါဘူး။
ေျပာရတာ ဟိုုတိုုက္ ဒီခိုုက္ ျဖစ္ေနတယ္။ မေျပာလိုု ့ကလဲ မသိေသးသမွ် ကံက ခိုုက္ေနဦးမွာမိုု ့ အခုုေျဖတာေတြကိုု လူႀကီးေတြမႀကိဳက္လဲ ..ေဆးဆရာက… လူမမာေနေကာင္းဖိုု ့ မွားေနတာကိုု မႀကိဳက္ေသာ္လည္း သတိေပးဖိုု ့လိုုေနတာမိုု ့ လိုုေနလိုု ့ ေျဖတယ္လို္ ့ျမင္နိုုင္ႀကပါေစ။
ဒီျမိဳ ့ကိုုစတည္တံုုးက ဘယ္လိုုနာမည္ ရည္စူးတယ္ေတာ့ မသိဘူး။ စဖြင့္တဲ့ေန ့ကေတာ့ (၁၁ - ၁၁ - ၂ဝဝ၅ ) ေန ့ကေတာ့ ရန္ကုုန္အထြက္ကေန ဝန္ထမ္းေတြကိုု ေဗဒင္အခ်ိန္အခါက်တဲ့ မဂၤလာအခ်ိန္ ေစာင့္ျပီး (…ေအာင္ျပီ…ေအာင္ျပီ ) ေၾကြးေၾကာ္ခိုုင္းျပီး ခ်ီတက္ႀကတာပါဘဲ။
စဖြင့္လိုု ့ ႏွစ္လမျပည့္ေသးဘူး (၂ဝဝ၅ - ခရစ္စမတ္ရက္ပိုုင္းမွာ) န.အ.ဖဟာ နိုုင္ငံေရးအရ အရႈိက္ကိုု အလဲထိုုးခ်တာခံလိုုက္ရပါတယ္။ ရိွစုုမဲ့စုု ဘတ္ဂ်က္နဲ ့ ဧရာမျမိဳ ့ေတာ္ႀကီးကိုု တည္စအခ်ိန္မွာ ဝန္ထမ္းလစာ အလြန္နည္းေနတာကိုု ဗီြအိုုေအ တိုုက္ရိုုက္ေလးလႈိင္း အစီအစဥ္ကေန ဖြင့္ခ်တာခံလိုုက္ရပါတယ္။
အဲဒီအခ်ိန္က ေဆးတကၠသိုုလ္က နိုု္င္ငံျခားဘြဲ ့လြန္ ၃-ခုုရထားတဲ့ ပါေမာကၡႀကီးတစ္ဦးရဲ ့ လစာဟာ (၁၂. ဝဝ - ေဒၚလာ) ဘဲရွိပါတယ္ ဆိုုတာထုုတ္ေဖၚ ဖြင့္ခ်တာခံလိုုက္ရျပီး ေဖေဖၚဝါရီလ ေလးလပတ္ အစည္းအေဝးမွာ ဘတ္ဂ်က္မရွိဘဲ ျမိဳ ့ေတာ္ႀကီးအတြက္ ဘတ္ဂ်က္ေတြ အမ်ားႀကီးလိုုေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ဝန္ထမ္းလစာေတြ (၁ဝ ကေန ၁၅ ) အဆအထိတိုုးေပးလိုုက္ရတာပါ။ ေပးလိုုတဲ့ ဆႏၵရွိရင္ေတာင္ ဒီအခ်ိန္မွာ ဘယ္လိုုမွမေပးနိုုင္ပါဘူး။ ဘယ္သူမွမေပးနိုုင္ပါဘူး။ ဦးေဏွာက္နဲ ့ စဥ္းစားႀကည့္ပါ ။
အဲဒီရဲ ့ နိုု္င္ငံေရးအရ အရႈိက္ကိုုအထိုုးခံလိုုက္ရာကေန အက်ိဳးဆက္က တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ေက်ာ္ေလးမွာ ေရႊဝါေရာင္ေတာ္လွန္ေရးႀကီးေပၚလာျပီး န.အ.ဖ ဆင္းေပးဖိုု ့အထိျဖစ္လာျပီး မျပီးဆံုုးနိုုင္တဲ့ ေညာင္နစ္ပင္ညီလာခံႀကီး တက္သုုတ္ရိုုက္ျပီး ျပီးလိုုက္ရတာပါဘဲ။ အရႈိက္ကိုု အထိုုးခံလိုုက္ရတယ္ဆိုုတာ ဟုုတ္တယ္ ..မဟုုတ္ဘူးဆိုုတာ ခင္ဗ်ားဘဲ ဆံုုးျဖတ္ပါ။
အဲဒီေနာက္ ဒီေနျပည္ေတာ္က ထပ္ခိုုက္တာေတြ ဆက္တိုုက္ေပၚလာတယ္။ ခင္ဗ်ားစဥ္းစားႀကည့္ေလ။ ဦးသန္းေရႊ သူ ့တစ္သက္တာ သူ ့ဘဝမွာ အေရးအႀကီးဆံုုးေသာ အလုုပ္ႀကီးက အခါရာအက်ဆံုုး အလုုပ္ႀကီး။ သူအာဏာသိမ္းစ ကတည္းကလုုပ္ေဆာင္ခဲ့တဲ့ အေျခံဥပေဒႀကီးကို လူထုုဆႏၵဆိုျပီၚ အတည္ျပဳဖို႔ဘဲေလ။
သူ႔ဘဝရဲ ့အေရးအႀကီးဆံုုး အလုုပ္ႀကီးကိုု နာဂစ္မုုန္တိုုင္းႀကီးက ႏွစ္ျခမ္း အခြဲခံလိုုက္ရတာဘဲေလ။ ေနျပည္ေတာ္လိုု ့မွည့္ေခၚတဲ့ အက်ိဳးဆက္ေတြလိုု ့ က်ေနာ္ အျပတ္ယူဆထားပါတယ္။ အခုုဘဲႀကည့္ပါ။ ေနျပည္ေတာ္မွာ စာခ်ဳပ္ထားသမွ်ေတြ ထစ္ေငါ့ေနတာေတြ။ ျမင္တတ္ရင္ေပါ့ စဥ္းစားတတ္ရင္ေပါ့။ ထားဝယ္ေရနက္စီမံကိန္း။ ျမစ္ဆံုုဆည္ ။ လက္ပံေတာင္းေတာင္။
ျပန္သံုုးသပ္ဖိုု ့ေတာ့ လိုုေနျပီလိုု ့အႀကံျပဳခ်င္ပါတယ္။ အခုုဆိုု တိုုင္းရင္းသားအေရးေတြ ေနျပည္ေတာ္မွာ ခ်ုုဳပ္ဆိုုႀကတာေတြကိုု သတိထား ေစခ်င္ပါတယ္။
(ေမး) ဒါဆိုုဆရာက ေနျပည္ေတာ္ဆိုုတာ နံမည္က ခိုုက္ေနတယ္လိုု ့ယူဆတာလား ေနျပည္ေတာ္တည္တာက ခိုုက္ေနတယ္လိုု ့ယူဆတာလား။ ေနရာကခိုုက္ေနတာလား ။
( ေျဖ ) ခင္ဗ်ားေမးခြန္းေတြက လက္ထိပ္ေစာ္နံတဲ ့ေမးခြန္းေတြခ်ည္းဘဲ။ ေမးေတာ့လဲေျဖရေတာ့မွာေပါ့ ။
ေနျပည္ေတာ္ဆိုုတာကေတာ့ ကံဆိုုးေတြမခိုုက္ဘူး ဆိုုရင္ေတာင္ ယဥ္ေက်းတဲ့ေခတ္မွာ မေခၚသင့္ေတာ့ဘူး။ ေရွးက ဘုုရင္ေတြဆိုုတာ ေခတ္ကာလအေျခအေနအရ ေပၚလာရတာပါ။ မင္း (ဘုုရင္) ဆိုုတာ လူေကာင္းက ရွာမွရွားပါ ။ မင္းေျပာင္းမင္းလႊဲ ျဖစ္လိုု ့ ေမာင္းတီးေႀကျငာရင္ လူေတြမွာ ေႀကာက္ေနႀကရတာ။ ဘုုရင္ေဟာင္းနဲ ့ ပနာရခဲ့သူေတြဆိုု ေျပးနိုု္င္ရင္ေျပးေခတ္ပါ။
ထားပါေတာ့ က်ေနာ္တိုု ့ ျမန္မာဘုုရင္ မ်ိဳးဆက္ျပန္ရလိုု ့ က်ေနာ္တိုု ့ကိုု အုုပ္ခ်ဳပ္မယ္ဆိုုရင္ လက္ခံနိုုင္ႀကမလားသာ စဥ္းစားႀကည့္။ ဘယ္သူမွ လက္ခံႀကမွာမဟုုတ္ဘူး။ အဲဒီမွာ လႊဲေနျပီ မင္းေနျပည္။ ဘုုရင္ဆိုုတာစိတ္ကူးတာကိုုက လူမုုန္းတာခံခ်င္ေနတာဘဲ။
တစ္ခါပိုုျပီး လႊဲတာက ေရွးျမန္မာေတြက မန္းရတနာပံုု ေနျပည္ေတာ္လိုု ့ သံုုးနံဳးခဲ့တာ သမိုုင္းစာအုုပ္ေတြမွာ အထင္ကရ။ ေနျပည္ေတာ္က ျမိဳ ့ရဲ ့ေနာက္ကေန ေခၚဆိုုရတာ။ ျမိဳ႕ေနရာေဒသေတြမွာ နာမဝိေသနပုုဒ္ကိုု ေနာက္ကထားရတာ ျမန္မာရဲ ့မူဘဲ။ တနည္း ေနျပည္ေတာ္ဆိုုတာက ( ျမိဳ ့ ) ဘဲေလ။ အခုုသူသံုုးနံဳးတဲ့ အတိုုင္းဆိုု ျမိဳ ့ေတာ္ရန္ကုုန္။ ျမိဳ ့ေရႊဘိုု ျဖစ္မေနဘူးလား ။ အဲဒီလိုု စည္းေဖါက္တာကလဲ လုုပ္ထားျပန္ေတာ့ ခိုုက္ျပီေပါ့။
ဦးသန္းေရႊ အမိန္ ့(ထင္တယ္ )… အမွန္ကပ်ဥ္းမနား ေနျပည္ေတာ္လိုု ့ ေခၚရမွာကိုု (ေနျပည္ေတာ္ ပ်ဥ္းမနား ) လုုပ္ေနတာကေတာ့ ျမန္မာစာဆရာႀကီးမ်ား ဘယ္ဟာက မွန္တယ္။ ဘယ္ဟာက မွားတယ္ ေဆြးေႏြးဖိုု ့လိုုပါျပီ။ နဳတ္ပိတ္ေနလိုု ့ရမယ္ထင္္ေနႀကသလား။ ခ်ာတိတ္ေတြက ဒီဘိတ္ ( စကားရည္လုုပြဲ ) လုုပ္လာပါလိမ့္မယ္ဗ်ား။ ျငိမ္ေနလိုု ့ရမယ္ထင္ေနႀကရင္။ ေနာက္ေနျပည္ေတာ္ဆိုုတာ စာတတ္သူတိုုင္း.. ဒါမင္း( ဘုုရင္ )ေနထိုုင္ရာျမိဳ ့ေတာ္လိုု ့ အဓိပၸါယ္ေပၚလြင္ျပီးသား။ ဗိသိက္ခံျပီး နန္းတက္ထားသူမရွိဘဲလဲ မသံုုးေကာင္းဘူးေလ။
ေနာက္တစ္ခုုေပါ့ . ပ်ဥ္းမနားျမိဳ ့သားေတြကိုုေတာ့ အားနာပါရဲ ့။ ဟိုုယခင္ကထည္းက မိီးရထားခရီးသြားရင္ ကုုန္ကားႀကီးေတြလဲ သတိထားရတာက ပ်ဥ္းမနားပါ။ အဆိုုေလးေတာင္ရွိေသး ပ်ဥ္းလိုု ့ေတာင္မနားနဲ႔တဲ့ ။ရထားတြဲထိန္းေတြက ပ်ဥ္းမနားမွာ ရထားျဖတ္ေနစဥ္ မွန္ေတြခ်ထားဖိုု ့ မ်က္မွန္ နာရီေတြ သတိထားဖိုု ့လိုုက္သတိေပးရတာ ရာဇဝင္ပါဘဲ။ ပ်ဥ္းမနားႀကီးကိုု ဗဟိုုျပဳလိုုက္တာ အာဏာရွိသူေတြ ဆထက္ထမ္းပိုုး ေထာသြားသေလာက္ တိုုင္းျပည္ကေတာ့ ကုုန္းေကာက္။ ခိုုးလိုုက္တာ ေသာက္ေသာက္လဲပါဘဲ။
တစ္ေလာက မိတ္ေဆြနဲ ့ စကားစပ္မိရင္း ပ်ဥ္းမနားကိုု ဗဟိုုျပဳေနသမွ် လာဘ္ေပးလာဘ္ ယူမႈဘယ္လိုုမွ တုုိက္ရမွာမဟုုတ္ဘူး။ ကံက အကူထက္ အဖ်က္ဘက္ကေန ထိုုးေနမွာလိုု႔။ ပ်ဥ္းမနားသားေတြကိုုေတာ့ အားနာပါရဲ့။ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူဆိုတာ ခိုုးမႈဘဲေလ။
ခိုုက္ေနတာမွ Double - မက ခိုုက္ေနတာပါဗ်ာ။ လႊတ္ေတာ္အမတ္မင္းေတြ ေဆြးေႏြးသင့္ပါျပီ။
ျမိဳ ့ေတာ္ဆိုုတာ မဂၤလာျပည့္စံုုရဲ ့လားဆိုုတာ စဥ္းစားသင့္ပါျပီ။ မဂၤလာလား အမဂၤလာလား ဆံုုးျဖတ္သင့္ပါျပီ။ က ႀကီးလား ခေခြးလား အမတ္မင္းမ်ားစဥ္းစား။
( ေမး ) ဆရာ ကႀကီးဆိုုတာ ခေခြးဆိုုတာ ဘာကိုုေျပာတာလဲ။
( ေျဖ ) အဲ…အင္း ။ စကားကလြန္သြားတယ္ ဗ်ာ။ ထားပါ ေတာ့ ။ က - ႀကီးဆိုုတာ (ေကာင္း) ကိုုေျပာတာ။ ေနရာဆိုုေတာ့ ေကာင္းရင္ေတာ့ ေကာင္း ေပါ့။ အမဂၤလာက်ေနရင္ေတာ့ ခေခြး - ဆိုုတာ ( (ေခါင္း) လိုု ့ဆိုုလိုုတာပါ ။ တိုုင္းျပည္အေရးဆိုုေတာ့ အဲဒီေလာက္ကိုုအေရးႀကိးလိုု ့ေျပာမိတာပါ ။
( ေမး) အဲဒီေတာ ့ ဆရာကျမိဳ ့ေတာ္ကိုု ေနျပည္ေတာ္ကေန ရန္ကုုန္ကိုုျပန္ေရႊ ့ေစခ်င္တဲ့ သေဘာေပၚေနပါတယ္ ။ အဲဒီလိုုယူဆလိုု ့ရမလား ။
( ေျဖ ) ေရႊ ့ေစခ်င္တာကိုုမဟုုတ္ဘူး။ စကထည္းကိုုက တိုုင္းျပည္မွာ လိုုေငြေတြ နင္းကန္ျပေနတဲ့အခ်ိန္ ေဗဒင္ယႀတာကေဟာလိုု ့ေရႊ ့တယ္ဆိုုတာ လူတိုုင္းသိေနတာပါ။ အဲဒီေဗဒင္ေတြသာ တြက္တာမွန္ရင္ ကမၻာမွာ က်ေနာ္တိုု ့နိုုင္ငံဟာ ထိပ္ဆံုုးကိုုေရာက္ မေနရင္ေတာင္ အမြဲဆံုုး နိုုင္ငံျဖစ္မေနပါဘူး။ အဲဒီေဗဒင္ေတြကိုု နိုုင္ငံျခားေတြက soothsayers. အလိုုက်လိုုက္ဖါးေဟာေနသူေတြလိုု ့ သတ္မွတ္ေခၚဆိုုတာဗ်ာ။ ျမန္မာလိုုေတာ့ ေဗါင္းေတာ္ျငိမ့္ေတြေပါ့။
က်ေနာ္က ဘတ္ဂ်တ္နဲ႔ ခ်ိန္ထိုုးျပီး လံုုးဝကိုု မေဆာက္ေစခ်င္တာက နံပတ္တစ္ ။
နံပတ္ႏွစ္က ျမိဳ ့ေတာ္ဆိုုတာ စီးပြားေရးအရ အခ်က္အခ်ာက်တဲ့ ေနရာမွာ ေနရတာ။ စစ္ေရးအျမင္အရ လာလုုပ္ေတာ့ ခက္သြားေရာ။ က်ေနာ္တိုု ့ထက္အမ်ားႀကီး အေရးႀကီးတဲ့ အေမရိကန္ ရုုရွား တိုု႔လဲ လံုုျခံဳေရး သိ္ပ္အေရးႀကိးတာေပါ့။ တဖက္က အႏဳျမဴဗံုုးနဲ ့အလစ္တိုုက္လာခဲ့ရင္ အျမဲစဥ္းစားေနရတာပါ။ ျမိဳ ့ေတာ္ေရႊ ့တာက ေျဖရွင္းနည္း လႊဲေနတာ။ ယခင္ေခတ္ေတြက ေရႊ ့တယ္ဆိုုတာ မွန္နိင္ေကာင္းပါေသးတယ္။ အခုုေခတ္က ကုုန္းထဲ ဘယ္ေလာက္ပုုန္းေနေန ေမာင္းသူမဲ့ ဒံုုးေတြ ႀကားေနရတာ နားမဆန္ ့ပါ။ စစ္ေရးအျမင္ ။
ေနာက္ဆံုုး ေနျပည္ေတာ္ဆိုုတဲ့ျမိဳ ့ႀကီးက မဂၤလာရွိမရွိ ခင္ဗ်ားသာ စဥ္းစားႀကည့္။ တရုုတ္ပိုုင္ေနတယ္ေလ။ အဲဒီျမိဳ ့ႀကီးေဆာက္ဖိုု ့ ေခ်းရတာ တရုုတ္ကိုု အေႀကြး ၅- ဘီလ်ံ တင္ေနတယ္ေလ။ တကယ္သာအားမတမ္း မညွာတမ္း ဂုုဏ္ပုုဒ္ေတြအျပည့္အစံုု သမုုတ္ေျပာရရင္ တရုုတ္ဆီက ေခ်းေငြေတြနဲ ့တည္ထားရေသာေနျပည္ေတာ္ႀကီးေပါ့။
တတယ္ကေတာ့ စီးပြားေရးအရ သိပ္မွားသြားျပီ။ မွားေနျပီ။ အခုုရံုုးကိစၥေတြ ေနျပည္ေတာ္သြားႀကရေတာ့ နစ္နာတာက ဘယ္သူလဲ။ ျမန္မာတစ္နိုုင္ငံလံုုး။ အက်ိဳးအျမတ္ ရေနတာက မေလးရွားေရနံကုုမၼဏီေတြပဲ။ ေရနံပိုုဝယ္ႀကရျပီ။ သူတိုု ့ကိုု တဖက္လွဲ ့ရာသက္ပန္လုုပ္ေကၽြးေနရျပီ။ ဒါေရနံ သက္သက္။ အခ်ိန္ေတြပိုုကုုန္။ တည္းခိုုခေတြ ပိုုကုုန္။ ေသလိုု္က္ႀကရတာကလဲ တဝုုန္းဝုုန္း။
ေျပာမယ္ဆိုုတစ္ပံုုႀကီး။ အကုုန္ေျပာေနရင္ မီးဇာကုုန္မကုုန္ေတာ့ မသိဘူး။ ခုေအာ္ဇီကလာတာ က်ေနာ့္ေနထိုုင္ခြင့္ဗီြဇာ ကုုန္ခါနီးေတာ့ နဲနဲေခါင္းႀကီးတယ္။ ဗီြဇာက သက္တမ္းတခါတိုုး (၃ - လ) ။ ၃-လ တစ္ခါသက္တမ္းတိုုး ေလွ်ာက္ေနရတာဆိုုေတာ့ လက္ထိပ္ေစာ္ မေႀကာက္ရဖူး ။ ဗီြဇာက မ်က္ခုုံုုးလႈပ္လႈပ္။
ဟိုုေမး ဒီေမး နဲနဲ ေလ်ာ့ပါဦးဆရာ။ ဒလ ျမိဳ ့ ကိုုဘဲေမးပါဗ်ာ။
(ေမး) ဟုုတ္ကဲ့။ ဒလျမိဳ ့က ရန္ကုုန္ထက္ေတာ့ ပိုုအဆင့္ျမင့္မွာေပါ့။ ဘယ္လိုုေတြ ကြာျခားနိုုင္ပါမလဲ။ အခုုတံတားေဆာက္ မိန္႔ေပးပါျပီတဲ့ ဘယ္ေလာက္စတင္နိုုင္ပါမလဲ။
(ေျဖ)။ တံတားက ေဆာက္မယ္ဆိုု တိုုင္းတာ စစ္ေဆးေပါ့။ ၆- လေလာက္ႀကာမယ္ ထင္တယ္။ တံတားေဆာက္တာက အလြန္ႀကာလွ နစ္နစ္ေပါ့။
တံတားေဆာက္တာထက္ ျမိဳ ့ေတာ္ကိုု စီမံကိန္းေရးဆြဲရမွာက ႏွစ္ႏွစစ္ေလာက္အခ်ိန္ယူရမလား က်ေနာ္မသိဘူး။ န.အ.ဖ.ေခတ္ကလိုု လက္ညိွးထိုုးခိုုင္းရင္ေတာ့ တပတ္ေပါ့။ မသိဘူး။ ေသခ်ာတာကေတာ့ စီမံခ်က္မခ်ေသးဘဲ အျမီးက်က္အျမိီးစား ေခါင္းက်က္ေခါင္းစား မလုုပ္သင့္ဘူး။
ဒလ ဘက္ကမ္းမွာတင္ ဧကေပါင္း - သံုုးသိန္းေက်ာ္ရွိေနတာ။ ကြမ္းျခံကုုန္းတဖက္ကမ္းေတြပါတြက္ရင္ ဧကေပါင္း ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ဆ။ အဲဒီေျမကြက္ေတြကိုု လယ္ကြင္းေတြ ကိုု တရုုတ္ေတြဝယ္ေနႀကျပီ။ ဒါနိုုင္ငံေတာ္ စီမံခ်က္ရွိရင္ ဝင္နိုုက္ႀကတာ အာဏာရွိသူေတြနဲ ့ လာဘ္ပးလာဘ္ယူရွိေနလိုု ့ဘဲ။ ဒီေျမေတြဟာ နိုုင္ငံေတာ္ကဘဲ ခံစားခြင့္ရွိရပါမယ္။ အခုုအစိုုးရမွာ ဘတ္ဂ်က္လိုုေငြေတြ အမ်ားႀကီးျပေနတာ ဒီစီမံကိန္းေန ဝင္ေငြရဖိုု ့လိုုပါတယ္။ အဲဒီလိုုတရုုတ္ ဝယ္လက္ေတြ ေသာင္းက်န္းေနတာ လတ္ေပးလတ္ယူမႈ အားေကာင္းေနဆဲ ဆိုုတာ ဦးေဏွာက္ရွိသူတိုုင္း စဥ္းစားမိပါတယ္။
လူနာစကားနဲ ့ အဖ်ားမရွိေတာ့ဘူး ျခစ္ျခစ္္ေတာက္ပုုူေနတာဘဲရွိတယ္။
ရန္ကုုန္ထက္ကေတာ့ ပိုုျမင့္မွာဘဲ။ ရန္ကုုန္ကိုုက ၁၈၅၂ - အဂ္လိပ္က ဒုုတိယစစ္ပြဲနိုုင္ျပီးတာနဲ ့ စီမံခ်က္ခ်ဆြဲခဲ့တဲ့ျမိဳ႕။ စေဆာက္တံုုးက လူဦးေရ - ၃၆ဝဝဝ - အတြက္ဆြဲခဲ့တာ ။ ၅ - နစ္အတြင္းမွာ လူဦးေရ ၅-ေသာင္းအထိတိုုးလာျပီး ၁ဝ နစ္မွာ..၆ဝဝဝဝ-ေက်ာ္လာေတ့ာတာပါ။ ထားပါေတာ့ ၁၈၇၈ - မွာ ရန္ကုုန္အေရွ ပိုုင္း သိမ္ျဖဴလမ္းဘက္ကိုုတိုုးခ်ဲ ့ခဲ့ပါတယ္။
အခုုအမ်ားေရးေနႀကတဲ့ ေမွာ္ဘီ လွည္းကူးဘက္မွာ ခ်ဲ႕ရင္ ရန္ကုုန္ေျမေစ်းက ပိုုျပီးေခါင္ခိုုက္သြားပါမယ္။ ေရွ ့ေနမင္းေစာင္မမွ ေထာင္က် ဘဲ။ အဲဒီဘက္စဥ္းစားသူဟာ ေလာင္းခ်င္ေသးတယ္။ ဦးေဏွာက္ေခ်ာ္ေနသူလိုု ့ အျပတ္ေျပာမယ္ဗ်ာ။ အဲဒီလိုုေထာက္ခံသူ ေသေသခ်ာခ်ာ ျပန္စဥ္းစားေပေတာ့။ ေျမကိုုင္ထားသူ မဟုုတ္ရင္ ဦးေဏွာက္လြဲေနသူဘဲ။
၁၈၅၃- စီမံခ်က္မွာ လမ္းေတြက (လမ္းေသးေတြ) က ၂၅-ေပအက်ယ္။ သိမ္ျဖဴဘက္မွာစျပီး ေပ-၅ဝ- အက်ယ္ လမ္းေတြျဖစ္လာတာ။ ဒီဘက္ေခတ္ေရာက္ေတာ့ လူဥိးေရက သန္းခ်ီေနထိုုင္ေတာ့ လမ္းအက်ယ္နဲ ့ လူဦးေရက မမွ်ေတာ့ဘူး။ History of Rangoon B.R. Pearn 1939…မွာႀကည့္ပါ။ ဒီဘက္ေခတ္အတြက္ ထပ္တိုုးခ်ဲ ့ဖိုု ့ လံုုးဝမျဖစ္နိုုင္ေတာ့ဘူး။ လမ္းေတြက ၁၈၅၃-ခုုနစ္က စီမံခ်က္ေတြေလ။ ျမိဳ ့သစ္ဘဲေဆာက္ရပါေတာ့မယ္။
တည္ေဆာက္ရမွာကလဲ နိုုင္ငံျခားပညာရွင္ေတြ ပါလာမွာဆိုုေတာ့ ေခတ္မွီျမိဳ့ေတာ္ႀကီးျဖစ္ဖိုု ့ ေသခ်ာေနျပီေလ။ ဂ်ပန္အုုပ္စုုကေနရတဲ့ သတင္းကေတာ့ စင္ကာပူထက္ အဆင့္ျမင့္မယ္ေျပာေနတယ္။ က်ေနာ္က စင္ကာပူမေရာက္ဖူးေတာ့ စင္ကာပူဆိုုတာကိုု မသိဘူး။
(ေမး) ဒလ ဘက္မွာ အဓိကျပသနာက ေရရွားပါးမႈပါ။ ရန္ကုုန္ကေန ခြဲေဝေပးဖိုု ့က ရန္ကုုန္မွာကိုုေရမေလာက္ဘူး ။
( ေျဖ) ရန္ကုုန္ကိုုတည္ေဆာက္စက အဂၤလိပ္ေတြက ၁၈၅ဝ ေက်ာ္မွာ ေရေလာက္ေအာင္ ကန္ေတာ္ႀကီး ။ ၄င္းေနာက္ အင္းယားကန္ေတြေဖၚ ေနာက္ဆံုုးဂ်ိဳးျဖဴကန္ ေတြလုုပ္ခဲ့တာဘဲ။ ဒလျမိဳ ့ေတာ္ႀကီးက ဘီလ်ံေပါင္းမ်ားစြာ အကုုန္ခံျပီး ေရရွိေရးက နည္းနည္းဘဲကုုန္မွာ။ ဆင္တစ္ေကာင္လံုုး ဝယ္နိုုင္ျပီး ခၽြန္းဖိုုး အတြက္္ေျပာေနႀကတယ္။ တြံေတး တူးေျမာင္းႀကိးတခုုလံုုးကိုုက ေရခ်ိဳေတြပါ။ အခုုေခတ္ပလပ္စတစ္ ပိုုက္ႀကီးေတြနဲ ့ သြယ္ပါ။
တခါ ပဲခူးျမစ္ေပၚက ေဇာင္းတူေရကာတာ။ ဒိုုက္ဦးနယ္က ရဲႏြယ္ေခ်ာင္းေရတမံႀကီးေတြမွာ ေရေတြ အမ်ားႀကိးပါ။ ဒလ ေရျပသနာကိုုမေျဖရွင္းနိုုင္ရင္ အစိုုးရကေန ထြက္ေပးဖိုု ့ေတာင္ ေကာင္းျပီ။ ဧရာဝတီျမစ္ေရယူဦးမလား။ အဂၤလိပ္က ၁၈၈၀ ေလာက္က တြံေတးတူးေျမာင္းႀကီး ေဖါက္ခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တိုု ့ တူးေျမာင္းက ေရကိုု မသြယ္နိုုင္ဘူးဆိုုတာကေတာ့ ရာဇဝင္ရိုုင္းလွပါတယ္။
အခုုကိုုတံတားမထိုုးေသးေတာင္ လက္ရွိအေျခအေနအတိုုင္း ဒလ ကိုုေရေပးနိုုင္ရင္ အစိုုးရအတြက္ ဝင္ေငြႀကီးႀကီး တခုုရွိေနပါတယ္ဗ် ။ ေျပာေတာ့မျပနိုုင္ဘူး။ သမၼတႀကီးနဲ ့ တင္ျပခြင့္ရရင္ သိုု ့မဟုုတ္ အႀကံေပးေတြက ေမးလာရင္ေပါ့ တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
ေနာက္ မ.ဆ.လ…န.အ.ဖ.ေခတ္လိုု အျမင္ေတြ ျပင္ရဖိုု ့လိုုေနျပီ။ တကယ္က စည္ပင္က ေရကိုု ေရာင္းေနတာဘဲ။ ေရေရာင္းရမဲ့ ဝယ္လိုုအားႀကီးက ရွိေနတယ္။ ေရာင္းေနတယ္။ ေရာင္းစားဖိုု ့ေတာ့ သိတယ္။ ရင္းဖိုု ့က်ေတာ့ ေငြမထုုတ္ခ်င္ဘူး။ စစ္ေလယာဥ္ေလာက္ အေရးမပါဘူး။ ဖရီးေပးေနရသလိုုလိုု ေျပာဆိုုေနတာ ေတြျပင္ဖိုု ့လိုုေနျပီ။
အခုု အခ်ိန္မွာကိုု ရန္ကုုန္တစ္ျမိဳ ့လံုုး ေရမလံုုေလာက္ေသးဘူး။ ေရကာတာႀကီးေတြ လက္တစ္ကမ္းမွာ ရွိေနတယ္။ ေရဝယ္မဲ့ ျပည္သူေတြ ေရလိုုေနတယ္။ ေရာင္းေနရတာဘဲ။ မလုုပ္ေပးနိုုင္ေသးဘူး။ စင္ကာပူေရရွိလိုု ့လား ။
ေရကိုုစကားထဲေျပာတာ ျမန္မာသိကၡာကိုုခ်ေနတယ္လိုု ့ဘဲျမင္တယ္။ နပိုုလီယံ ရဲ ့စကားေပါ့ ။ Circumstances.?? I made circumstances. အေျခအေနလား? အေျခအေနဆိုုတာ ငါလုုပ္တာဘဲ။
( ေမး) ဒလ ဘက္ကေျမက ရန္ကုုန္ထက္နိမ္ ့ေတာ့ တခ်ိန္ကမၻာႀကီး ပူေႏြးမႈေႀကာင့္ Climate change ပင္လယ္ေရ မ်က္နာျပင္ ျမင့္တက္လာရင္ ေရျမဳပ္နိုုင္ေျခ ပိုုရွိေနတာကိုု ဘယ္လိုုေျဖရွင္းမလဲ။
(ေျဖ) ဟုုတ္ကဲ့။ ေရႀကီးတာေတြကိုု ၂ဝ၁၁ - ထိုုင္းမွာ ျဖစ္တာမ်ိဳး သင္ခန္းစာယူရပါမယ္။ ျမိဳ ့ေတာ္တည္ေဆာက္ ကတည္းက တူးမဲ့ေရကန္ႀကီးေတြက ေျမေတြ။ လမ္းေဖါက္ေတာ့ တူးရမဲ့ေျမေတြ။ သေဘၤာဆိပ္အတြက္ တူးရမဲ့ေျမေတြ။ ေျမေအာက္ရထား တူးရမဲ့ေျမေတြ ကိုု ဖိုု ့ထားဖိုု ့ စီမံခ်က္လုုပ္ထားရပါမယ္။ ဒါ့အျပင္ အခုုေခတ္ တေန ့ကိုုတန္ေပါင္းမ်ားစြာ ထြက္ေနတဲ့ အမႈိက္ေတြကိုု ေျမက်င္းတူးျမဳပ္ေနရတာဆိုုေတာ့ အဲဒီေျမက်င္းေတြက ထြက္လာမဲ့ေျမေတြ အမ်ားႀကီးပါ။ တိုု္က္ေဆာက္ ရာကေန ထြက္ေနတာေတြကိုု စီမံခ်က္နဲ ့ ေျမျမင့္ေအာင္လုုပ္ထားရမွာပါ။
ေနာက္ကမၻာႀကီးကလဲ ပူေႏြးေနတာ တန္႔လာနိုုင္စရာရွိပါတယ္။ ကမၻာႀကီး ပူေႏြးမႈဒါဏ္ကိုု အေနာက္နိုုင္ငံႀကီးေတြ ပိုုခံစားရမွာဆိုုေတာ့ တခုုခုုအေျဖထြက္လာေတာ့မွာပါ။ အေမရိကန္ဆိုု တႏွစ္ကိုု ရာသီဥတုုေဖါက္ျပန္လိုု ့ ဘီလ်ံေပါင္း ရာခ်ီဆံုုးရႈံးေနရပါျပီ။
ေနာက္တခုုက တကယ္တန္း ခင္ဗ်ားေျပာသလို ပင္လယ္ေရမ်က္ႏွာျပင္ ျမင့္တက္လာရင္ ဒလ မျမဳပ္ခင္ သီလဝါက အရင္ျမဳပ္ပါမယ္။ သီလဝါဘက္လဲ ေရျပသနာ ရွိပါမယ္။ ေျမေအာက္ေရက လူအတြက္ မသင့္ေတာ္ဘူး ျကားေနရပါတယ္။ ျပသနာရွိလိုု ့ ေရွာင္မယ္ဆိုုရင္ အိမ္ေထာင္မျပဳ ရီးစားေတာင္ မထားႀကေတာ့နဲ ့ေပါ့။ ကေလးမီးဖြားရင္ မိခင္ေတြေသနိုုင္္တယ္ေလ။
အဂၤလိပ္ေတြ တြံေတးတူးေျမာင္းေဖါက္ခဲ့တယ္။ က်ေနာ္တိုု ့ ေရသြယ္ဖိုု ့ လက္တြန္ ့ေနႀကျပီး ဒလ ဘက္ေရျပသနာ လုုပ္ေနႀကတာ ရွက္ဖိုု ့ေကာင္းတယ္။ ေရေႀကာင့္ ဒလကိုု လက္ တြန္႔ နရင္ မိန္းမမယူႀကနဲ ့ ဘဲေျပာပါမယါ။ ရန္ကုုန္ဟာ မူလက ရႊံႏြံေတာႀကီးပါ။ ေျမဖိုု ့ယူထားတာပါ။ လသာ ျမိဳ ့နယ္ကိုု ယခင္က (လတၱာျပင္ႀကီး) မိုု ့ ေခၚရာကေန လသာျဖစ္လာတာပါဗ်ာ။ လက္ရွိကိုုရန္ကုုန္က ဒလ ထက္နိမ့္ေနပါတယ္။
(ေမး ) ေနာက္ဆံုုးေပါ့ တံတားကိုု ဘယ္ေနရာေလာက္ကေန ထိုုး ရင္အဆင္ေျပနိုုင္ပါမလဲ ။ တံတားအျမင့္ေပါ့ ။ ကိုုးရီယားကုုမၼဏီက ကမ္းလွမ္းခ်က္မွာ အလံုုဘက္ဝင္မဲ့ ပင္လယ္ကူး သေဘၤာေတြ လြတ္ေအာင္ တံတားကိုုအျမင့္ႀကီးေဆာက္မယ္။ ကားေတြက အဝႈိက္လမ္းေတြကေန တက္ရမယ္ ႀကားထားလိုု ့ပါ။
(ေျဖ) အဆင္အေျပဆံုုးက အလံုုသေဘၤာက်င္းေဟာင္းေနရာ။ ဒလ ဖက္မွာလဲ ေနရာေကာင္းတယ္။ ျမစ္ကလဲ အဲဒီေနရာမွာအက်ဥ္းဆံုုး။ မီတာ ၆ဝဝ-ေလာက္ဘဲ က်ယ္တယ္။ ေနာက္ရန္ကုုန္ဘက္က အဲဒီအနားမွာ ေျမက ျမင့္ေနတယ္။ တံတားေပၚခ်ဥ္းကပ္လမ္း ပိုုအဆင္ေျပေနတယ္။
တံတားအျမင့္ကေတာ့ အလံုုဘက္ဝင္ထြက္ေနတဲ့ သေဘၤာက်င္းေတြနဲ ့ညွိနိုုင္းျပီး တံတားကိုု သိပ္မျမင့္ဘဲ ေဆာက္သင့္ပါတယ္ ။ တံတားျမင့္ေလ ေလတိုုက္တာေႀကာင့္ ျပိဳက်နုုိင္မႈမ်ားလာေလဘဲ။ အေမရိကန္မွာ တံတားႀကီး ယိမ္းထိုုးျပိဳက် ထားဘူးတယ္။ ေလႀကမ္းတိုုက္တာေနာ္။ က်ေနာ္ဆီမွာ အဲဒီဗီြဒီယိုုရွိေနတယ္။
တံတားျမင့္ေလ စရိတ္ပုုိကုုန္ေလ။ ေနာက္ကားေတြ ဓါတ္ဆီ တသက္လံုုး ပိုုကုုန္ေနေရာ။ ကိုုးရီးယားကေတာ့ ျမင့္ေလ စရိတ္နည္းပညာပိုုမ်ားေလ ေဆာက္သူကိုုက္ေလေပါ့။
တခါ ဆစ္ဒနီျမိဳ ့က အမ္းဇက္တံတား ANZAC bridge လိုုျဖစ္ေနဦးမယ္။ တံတားကိုု ေအာက္ကသေဘၤာေတြ လြတ္ေအာင္ အျမင့္ႀကီးေဆာက္တယ္။ ေဆာက္လဲျပီးေရာ တဖက္ကိုု သေဘၤာေတြ အဝင္အထြက္ (လံုုးဝ) မလုုပ္ေတာ့ဘူး ။ သေဘၤာဝင္စရာ ေစ်းကြက္မရွိေတာ့လိုု႔။ ဒိမွာလဲ အလံုုဘက္ကိုုဝင္ထြက္မဲ့ သေဘၤာမႀကာခင္ ေပ်ာက္သြားပါမယ္။
(ေမး) နိဂံုုးခ်ဳပ္အေနနဲ ့ ဒလဘက္ကို တံတားထိုး ျမိဳ႕သစ္တည္ တိုးခ်ဲ႕ရင္ ရန္ကုုန္ေျမေစ်း ဘယ္ေလာက္အထိ ျဖစ္သြားနိုုင္ပါမလဲ။ ဆရာမွတ္ခ်က္လဲ ေပးပါဦး။
ဘယ္ေလာက္က်သြားမယ္ဆိုုတာ နဲနဲမွန္းရတာခက္တယ္။ ေနာက္ Location Location.. ေနရာအေပၚမူတည္ေနတယ္။ အက်မ်ားမွာကေတာ့ ျမိဳ ့လယ္နဲ ့ ေစ်းေခါင္ခိုုက္ေနတဲ့ေနရာေတြ။ က်ျပီဆိုုရင္ ဆူနာမိ အက်ဆိုုေတာ့ က်ေနာ္မွန္းဖိုု ့မလြယ္ဘူး။
အေသအခ်ာ ေျပာနိုုင္တာကေတာ့ ေမွာ္ဘီ လွည္းကူးဘက္ တိုုးခ်ဲ႕မယ္လို႔ စိတ္ကူးေနသမ်ွ ရန္ကုုန္ေျမေစ်းက ပိုုပိုုျပီးတက္ေနပါမယ္။
ေသခ်ာတာကေတာ့ ဒလ စီမံကိန္းဟာ ၂ဝ၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲကိုု ေတာ္ေတာ္ေလး ဂယက္ရိုုက္ပါမယ္။ စလိုုက္တာနဲ ့ အလုုပ္အကိုုင္ေတြ သန္းခ်ီေပၚလာပါမယ္။ နိုုင္ငံျခားရင္းႏွီးမႈေတြ လွိမ့္ဝင္လာပါမယ္။ ျပည္သူလူထုု အသက္ရႈေခ်ာင္လာပါမယ္။
ျမန္မာနိုုင္ငံမွာ နိုုင္ငံတကာစံခ်ိန္မွီျမိဳ ့ေတာ္ႀကီးျဖစ္လာပါမယ္။ ကမၻာက တခ်ိန္ကရန္ကုုန္ကိုု နမူနာယူသလိုု ယူနိုုင္တဲ့ျမိဳ ့ေတာ္ေတာင္ ျဖစ္လာနိုုင္ပါတယ္။
ဒါထက္အေသခ်ာ ဆံုုးကေတာ့ လူထုုတရပ္လံုုး ေပ်ာ္ရႊင္ေစရပါမယ္။ ဟာသေလးေပါ့။ လူထုုတရပ္လံုုး ေပ်ာ္ရႊင္ေစဖိုု ့ ေလယာဥ္ေပၚကေန ေငြစကၠဴေတြ ႀကဲခ်တာထက္ ဒလ စီမံခ်က္အတည္ျပဳလိုုက္ျပီ ဆိုုတာ ႀကဲခ်တာက ပိုုေပ်ာ္ေစပါမယ္။ အေပ်ာ္တကာ့ အေပ်ာ္ရႊင္ဆံုုးကေတာ့……..ဟိုုးဟိုုးဆရာ ဖူးစေတာပ့္ဗ်ာ။
အလ်ဥ္းသင့္ရင္ က႑မ်ိဳးစံုအတြက္ အေတြ႔အၾကံဳ၊ ဗဟုသုတေတြ ေရးသားပါဦးမယ္။
အားလံုးကို ေလးစားလွ်က္
ရန္ကုန္ေျမေစ်း အပိုင္း(၁) http://www.demowaiyan.org/2013/06/blog-post_2.html
0 ကြန္မန့္ေရးရန္:
Post a Comment