threat -
“ ကုလားအေရးကိုျဖင့္ - ဓါးေသြးေလာက္တယ္ဆရာမထင္လို ့”
- - - သၡင္ကိုယ္ေတာ္မိႈင္း
မေလးရွားသို ့ေလွျဖင့္ခိုး၀င္လာသူဘဂၤလီလူမ်ိ
ခိုလႈံခြင့္ေတာင္းေနၾကသည္။ ထိုင္း၊ မေလးရွားစသည့္ႏိုင္ငံမ်ားသို ့ေရာက္သြားေသာဘဂၤလီမ်ား၏ရည္မွန္
ခ်မ္းသာေသာႏိုင္ငံတစ္ခုခုသို ့ေရႊ ့ေျပာင္းခြင့္မရမီၾကားစခန္းမွ်
ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္ကမ္းသို ့တရားမ၀င္ခိုး၀င္လာသူ
ဘဂၤလီလူမ်ိ
အသိအမွတ္ျပဳခံရေရးသီးသန္
့နယ္ေျမတစ္ခုရရိွေရးျဖစ္သည္။ သူတို ့သည္ျမန္မာဘက္ကမ္းကူးလာ၍တိုင္းျ
သက္ေသမွာယခုလက္ငင္းသူတို ့စုေ၀းေနေသာေဒသတြင္ လူဦးေရတိုးပြားေရး (population building) ႏွင့္ေျမျပင္ရႈခင္းေျပာင္းလဲေရး
(landscape alteration) အတြက္ဗလီေတြျဖစ္ႏိုင္သမွ်မ်ားမ်
အထိခိုက္ဆံုးျဖစ္ေနသည္။ ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ UNHCR ႏွင့္ Amnesty Internationalတို ့၏စာရင္းမ်ားအရ ေမာင္ေတာေဒသတြင္ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ခံ
သံုးသိန္းနီးပါးသာရိွခဲ့ရာမွယခု
“ရိုဟင္ဂ်ာ”ေတြအဖို ့၄င္းတို ့၏ပထမရည္မွန္းခ်က္ျဖစ္ေသာျမန္မာ
ကိုယ္ပိုင္သီးျခားနယ္ေျမရေရး မေအာင္ျမင္ႏိုင္ဆိုလွ်င္ပင္ဒုတိ
အျဖစ္ခိုလႈံခြင့္ရေရးကားေအာင္ျ
ျမန္မာႏိုင္ငံမွျဖစ္ပါသည္ဗုဒၶဘာ
ယင္းကိုအေၾကာင္းျပဳ၍ “ျမန္မာ” ဒုကၡသည္မ်ားအျဖစ္ႏွင့္ဆက္လက္ထြ
ထြက္ေပၚလာေသာသတင္းတရပ္ကအစၥလမ္ႏိ
ျမန္မာႏိုင္ငံသို ့လာေရာက္မည္ဆိုသည္။ OIS သည္ျပႆနာ၏တစိပ္တပိုင္း (part of the problem) အျဖစ္ထပ္တိုးမလာဘဲ၊
ျပႆနာေျဖရွင္းေရးအတြက္အစိပ္အပို
သမတႀကီးဦးသိန္းစိန္က UNHCR မဟာမင္းႀကီးအန္တိုနီယိုဂူတားရက္
ဖန္ဆင္း (create) ရာတြင္ပါ၀င္ေလ့မရိွပါဟုေျပာသည္။ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာဥပေဒ (international law) ၏ အျမင္တြင္
အစိုးရတရပ္သည္ မိမိတိုင္းျပည္တြင္း ေရာက္ရိွေနေသာလူအုပ္စုတစ္ခု (a community of people) ကိုဒုကၡသည္မ်ား refugees ဟု
ကိုယ့္သေဘာျဖင့္ကိုယ္(
ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အတြင္းတစိမ့္စိမ့္၀င္လာခဲ့ၾကျ
ဒုကၡသည္သတ္မွတ္ျခင္းဆိုင္ရာစံမ်
(Handbook on Procedures and Criteria for Determining Refugee Status under the 1951 Convention and
the 1967 Protocol relating to the Status of Refugees) အရ “ဒုကၡသည္” ဆိုသည္မွာ --
ျမန္မာႏွင့္ယခုအခ်ိန္အထိေခါင္းေ
ဤျပႆနာမၿပီးျပတ္မခ်င္း UNHCR၏ အခဏ္းက႑ေပၚမလာႏိုင္။ ဒုကၡသည္ Handbook တြင္ UN ကေစာင့္ေရွာက္ရမည့္သူမ်ား
(Persons of concern to UNHCR) မ်ားကိုအဆင့္ငါးဆင့္ခြဲ၍သတ္မွတ္
UN ကအစအဆံုးအကုန္လံုးတာ၀န္ အျပည့္ယူရမည့္အမ်ိဳးအစားျဖစ္ၿပီ
UNHCR ကမ်ားျပားလွေသာကန္ ့သတ္ခ်က္မ်ားေဘာင္ အတြင္းမွေစာင္မေပးရန္သာျဖစ္သည္။ ဥပမာအေျခခံလူ ့အခြင့္အေရးမ်ားကို
ေလးစားရန္ေဆာ္ၾသျခင္း၊အေရးေပၚေ
အေျပာႏွင့္ ဘဂၤလားဒက္ရွ္အစိုးရ၏ျပဳမူပုံတို ့ကိုအကဲခပ္ရလွ်င္ျမန္မာႏိုင္ငံ
ဘဂၤလားဒက္ရွ္ကဒီလူေတြသူတို ့ႏိုင္ငံသားမဟုတ္ဟု ျပတ္ျပတ္သားသားျငင္းယံုမက သူတို ့ ဆီျပန္ေျပးေသာမိန္းမမ်ားႏွင့္ ခေလးမ်ားပါေသာ
ေလွမ်ားကိုပင္လယ္ထဲျပန္တြန္းလႊ
ထို ့ေၾကာင့္ျမန္မာအဖို ့အဓိကအားျဖင့္မိမိတစ္ဦးထည္းသာေျ
(stateless persons) အားWFP ကိုစားနပ္ ရိကၡာဆက္လက္ေထာက္ပ့့့ံခိုင္းတာေ
သူတို ့ကိုထိမ္းသိမ္းေရးစခန္း
အသိအမွတ္ျပဳခဲ့ဘူးေသာ ဦးႏုအစိုးရသည္ပင္ မူဂ်ာဟစ္သူပုန္မ်ားကို ေထာင္ဒဏ္စီရင္၍ႏွစ္ေစ့ေသာအခါ သူတို ့၏
မူရင္းႏိုင္ငံျဖစ္ေသာ အေရွ ့ပါကစၥတန္(ယၡဳဘဂၤလားဒက္ရွ္)ကလက္
ပင္ထိမ္းသိမ္းထားခဲ့ဘူးသည္။အစို
နစ္ရွည္ေထာင္ဒဏ္စီရင္မည္ဆိုလွ်
(က) မယားအမ်ားယူသည့္ဓေလ့ရိွသူမ်ားကိ
တနည္းတလမ္းအားျဖင့္ေဆာင္ရြက္ရာ
(ခ) ေထာင္ထည္းတြင္ႏွစ္ရွည္ေနရစဥ္အတြ
ျမန္မာႏိုင္ငံသားျပဳေရးသင္တန္း
တစ္ဦး ခ်င္းကိုဆန္းစစ္၍ျပစ္ဒဏ္က်ခံကာလ လြန္ေျမာက္ေသာအခါႏိုင္ငံသားအျ
ျပင္သစ္ႏိုင္ငံတြင္ထိုအေလ့အက်င့
အခ်က္သံုးခ်က္ျဖည့္ဆီးရသည္။
(၁) ျပင္သစ္ဘာသာစကားေျပာ-ေရး-ဖတ္အသံ
(၂) ျပင္သစ္ယဥ္ေက်းမႈ (French Culture) ကိုခံယူႏိုင္ျခင္း -
(၃) ျပင္သစ္ႏိုင္ငံကိုသင္အက်ိဳးျပဳႏ
ထိုနမူနာကိုယူမည္ဆိုလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားျဖစ္လိုသူခိုး
ပထမ (၂) ခ်က္ကိုျဖည့္ဆီးရန္ သတ္မွတ္သင့္သည္။ မည္သို ့ျဖစ္ေစအခ်ိန္ၾကာလာသည္ႏွင့္အမွ် လူသားခ်င္းစာနာေရး
မ်က္ႏွာစာဘက္(humanitarian aspect) ကပို၍ မီးေမာင္းထိုးျပတာခံလာရလွ်င္ျပႆ
သတင္းဖတ္ပရိႆတ္၏ အေပၚယံအျမင္တြင္ျမန္မာႏိုင္ငံအေ
ယခုအခါ ထိမ္းခ်ဳပ္ထားႏိုင္ၿပီျဖစ္ေသာ္
သူတို ့ႏွင့္ယခင္က လိုေရာေထြးယွက္တင္မေနလိုၾကေတာ့
သေဘာတူေပးသျဖင့္သတ္သတ္စီေနေစျ
ေသြးထြက္သံယိုျဖစ္မည့္အေရးကို တားဆီးရာေရာက္သျဖင့္ ေကာင္းသလိုလိုရိွေသာ္လည္း“ရို
အရသူတို ့ေတာင္းေနေသာသီးသန္ ့နယ္ေျမေတြေပးလိုက္သလိုျဖစ္ေနလွ
ရခိုင္/ျမန္မာပညာေရး၊က်မၼာေရး
ေျပာင္းေျပးကုန္ၾကျခင္းတို ့က ဤအခ်က္ကိုပိုဆိုးေစလိမ့္မည္။ တနည္းနည္းျဖင့္တန္ျပန္ကုစားမွျ
ရေသ့ေတာင္မွ ရခိုင္လူမ်ိဳးဆယ္ဦးအသတ္ခံရျခင္း
ေမာင္ေတာ၊ ဘူးသီးေတာင္၊ ရေသ့ေတာင္၊ေက်ာက္ေတာ္၊ ၿမိဳ ့နယ္ေလးခုသည္ ဦးႏုအစိုးရလက္ထက္က “ရိုဟင္ဂ်ာတိုင္းရင္းသား”
အမ်ားစုေနထိုင္ၾကရာေမယုနယ္ျခား
မေမ့ၾကေသးဟန္တူသည္။ ထို ့ေၾကာင့္အလစ္ေခ်ာင္း၍ တစ္ဦးခ်င္းတစ္ေယာက္ခ်င္း၍ သတ္ျဖတ္တာေတြ၊ေရတြင္းေရကန္ေတြ
အဆိပ္ခပ္တာေတြဆက္လုပ္ေနႏိုင္သည္
ခ်ဥ္းကပ္ခိုင္းေနသည္။ အယံုသြင္း၍မီးရိႈ ့ရန္ဟုယူဆစရာရိွသည္။ နတ္ျမစ္ထည္းတြင္မူျမန္မာေရတပ္သေ
ရခိုင္လူထုက အေသအခ်ာယံုၾကည္ေနသည္မွာ ဤအျပဳ အမူမ်ားအားလံုးေပါင္းၾကည့္ပါက သဘာ၀အေလွ်ာက္ျဖစ္ေသာ
လက္စားေခ်မႈမ်ား မဟုတ္ေတာ့ဘဲေနာက္ကြယ္ရိွအဖြဲ ့အစည္း တစ္ခုခုကရည္ရြယ္ခ်က္တစ္ခုခုကို
ဟုျဖစ္သည္။
ေနာက္ဆက္တြဲအားျဖင့္ ေမာင္ေတာႏွင့္ဘူးသီးေတာင္မွ ရခိုင္မ်ားစစ္ေတြသို ့ေျပာင္းေျပးၾကတာကလည္း
သူတို ့ရည္ရြယ္ခ်က္ တစံုတရာေအာင္ျမင္သလိုျဖစ္ေနသည္။ တဘက္တြင္မူႏိုင္ငံသားမ်ား သည္မိမိတို ့အသက္အိုးအိမ္
လံုျခံဳေရးအတြက္ႏိုင္ငံေတာ္အစို
ယခုေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ျဖစ္သည့္ ပဋိပကၡေၾကာင့္ေဒသခံမ်ားက အစားအေသာက္မေရာင္းခ်ဘဲ သပိတ္ေမွာက္ (boycott)
ဆန္ရွင္လုပ္သျဖင့္ သူတို ့၏စားနပ္ရိကၡာျပႆနာကို WFP စေသာ NGO မ်ားကတာ၀န္ယူေနသျဖင့္ ေမာင္ေတာေဒသသည္
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ဂါဇာကမ္းေျမာင္ေ
၀င္ေရာက္စြတ္ဖက္မႈကို တားဆီးပိတ္ပင္မထားနိုင္။ ယခုထက္ပို၍စြက္ဖက္ခံရလာႏိုင္ဘြ
ဖမ္းဆီး၍ရံုးတင္စစ္ေဆးမည့္ UN/NGO ၀န္ထမ္း ၁၂ ဦးအားသူတို ့ဘာေၾကာင့္ဖမ္း ဆီးခံထားရသည့္အခ်က္ကို
မစံုစမ္းဘဲလႊတ္ေပးရန္သာ ေတာင္းဆိုေနၾကမႈကိုၾကည့္လွ်င္ျ
ဟူေသာႀကိဳတင္မွတ္ယူခ်က္ (presumptions ျပည္ပတြင္မည္မွ်အားေကာင္းသည္ကို
ျမန္မာအစိုးရက “ရိုဟင္ဂ်ာ”မ်ားသည္ႏိုင္ငံသားမ်
ေမြးဖြားေသာသူမ်ား၏ ေျမးမ်ိဳးဆက္ကို ႏိုင္ငံသားအျဖစ္ကန္ ့ ့သတ္၍ လက္ခံမည္ဟုအတိအလင္းေျပာထားသည္။ ေရွ ့ႏွစ္တြင္
ကုလသမဂၢအကူအညီျဖင့္ျပဳလုပ္မည့္
ေလးပံုတစ္ပံု ေလာက္ႏိုင္ငံမဲ့လူသားမ်ားအျဖစ္ေ
ကြာလာလန္ပူ၊ ဂ်ာကာတာစေသာကမၻာ့ၿမိဳ ့ႀကီးမ်ားတြင္ ရိုဟင္ဂ်ာေတြဘက္က ဆႏၵျပသူေတြထဲတြင္ျမန္မာႏိုင္ငံေ
ဂ်ီဟတ္(ဘာသာေရးစစ္ပြဲ)လုပ္ရန္ၾ
Bali Bombing - 2002 ကိုျပန္ၾကည့္လွ်င္ဤခ်ိမ္းေခ်ာက္
ထို ့ေၾကာင့္ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ဤအေရးကို အမ်ိဳးသားလံုျခံဳေရးကိုေရရွည္ခ်
(A long-term national security threat) အျဖစ္သတ္မွတ္ေၾကျငာ၍ မဟာဗ်ဴဟာတစ္ခုခ်မွတ္ရန္လိုအပ္ေ
တြင္ႏိုင္ငံတကာ ဘာသာေရးစစ္ပြဲခ်ိမ္းေခ်ာက္မႈ၊
(အစၥေရး၊ USA ၊ ရပ္ရွင္ဖက္ဒေရးရွင္း) ထံမွေလ့လာစရာရိွသည္မ်ား ႀကိဳတင္ေလ့လာထားဘို ့လိုသည္။ ကြ်ႏု္ပ္တို ့ဘက္က စလိုက္ေသာျပႆနာမဟုတ္ေသာ္လည္း ေရွာင္လႊဲ၍မရေတာ့သည့္ အတြက္အျပည့္စံုဆံုးျပင္ဆင္ထား
ဤမဟာဗ်ဴဟာတြင္ ေအာက္ပါအခ်က္မ်ား (elements) ပါ၀င္သင့္ပါသည္။
(၁) ဤအေရးကိုအစိုးရတစ္ဦးတည္းက ေဆာင္ရြက္ရမည့္၊ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ရိွသည့္ -
အထူးသျဖင့္ ျပည္ေထာင္စုအစိုုးရတစ္ခုတည္း၏ ကိစၥအျဖစ္မသတ္မွတ္ဘဲ -
(ဆိုလိုသည္မွာကာ/လံုအဖြဲ ့တစ္ခု တည္းကကိုင္တြယ္မေနဘဲ) ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကို တင္ျပ၍ဆံုးျဖတ္ခ်က္ေတြရယူထားဖို ့လိုမည္။
(with the approval/resolution of the legislative branch)
(၂) ထို ့မွ်သာမကျပည္ေထာင္စုတစ္ခုလံုးရိ
တိုင္းျပည္ လူထုပါ၀င္ႏိုင္ေသာက႑ ဖန္တီးေပးရမည္။ တုိင္းျပည္လူထုေထာက္ခံမႈရထားေသာ issue တစ္ခုသည္
Public Relations aspect အလြန္ေကာင္းပါသည္။
(၃) ျပႆနာ၏ ၀န္မခံေသာမူလအရင္းခံျဖစ္ေသာ တဘက္ႏိုင္ငံ၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ
ရလာေအာင္ အဆံုးစြန္နည္းလမ္းမ်ားအထိ အားကိုး၍ေျဖရွင္းရဖို ့ျဖစ္လာေကာင္းျဖစ္လာႏိုင္သည္။ အင္အားခ်င္းမတိမ္းမယိမ္း
အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံ၂ခုအၾကား မည့္သည့္ဘက္ကမွ အေလွ်ာ့မေပးႏိုင္ ေသာျပႆနာတစ္ခုသည္ အင္အားသံုးၾကသည္
အထိေရွးရႈသြားတတ္သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံကန္ ႕သတ္စစ္ပြဲတစ္ခုျဖစ္လာႏိုင္သည့္ အဆံုးစြန္အလားအလာ
(the extreme scenario of a limited inter-state war) အထိကို ပါထည့္တြက္ထားရမည္။
(၄) ျပည္ေထာင္စုတ၀ွမ္းလံုးတြင္ ရိွႏိုင္ငံသားျမန္မာမူဆလင္မ်ား
ျမင္ၾကဘို ့(ဘာသာေရးႏွင့္မပါတ္သက္) လြပ္လပ္ေရးရခ်ိန္ကစ၍ တည္ေဆာက္ရရိွထားၿပီးသား မိမိတို ့ႏွင့္အျခားဘာသာ၀င္
တိုင္းရင္းသားညီအစ္ကိုမ်ားစည္း လံုးညီညြတ္ေနမႈ၊ ရင္းႏွီးၾကြမ္း၀င္ေနမႈမပ်က္စီးေ
ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ရိွၿပီးသား မူဆလင္ဘာသာ၀င္ ကမန္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ရခိုင္မ်ားေသြးစည္းခ်စ္ၾကည္မႈ ယခင္ကထက္ပို၍
ေဖၚေဆာင္ေရး- သူတို ့အားဘဂၤလီမ်ားႏွင့္မွားယြင္းကာ မတိုက္ခိုက္မိေရးအထူးသတိျပဳရန္။
(ေၾကာက္လန္ ့၍ထြက္ေျပးေသာအစၥလမ္ဘာသာ၀င္စစ္ေ
သူမ၏ရခိုင္တပည့္မ်ားက၀မ္းနည္းေၾ
(၅) ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ကုလသမဂၢမ်က္ႏွာစာ ရိုဟင္ဂ်ာအဖြဲ ့အစည္းမ်ား၍ျပႆနာကို ပံုဖ်က္၍တင္ျပေနျခင္း (issue distortion) ကို
သံတမန္ေရးရာ၊ သတင္းႏွင့္ျပန္ၾကားေရးမ်က္ႏွာစာ
anti-Bangali invasion ျဖစ္ေၾကာင္းကမၻာ့ကအမွန္အတိုင္း
(၆) မိမိဘက္က အားနည္းခ်က္ႀကီးျဖစ္ေနေသာ အစိုးရယႏၱယား အက်င့္ပ်က္လာဘ္စားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာမည့္
ယိုေပါက္ဟာေပါက္မ်ားကို ဆက္လက္၍သီးမခံေတာ့ဘဲ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ႏွိပ္ကြပ္ေရး -
(Zero tolerance and stringent measures against corruptions and performance incompetence by officials)
အထူးသျဖင့္ စစ္တပ္ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတာ၀န္ေပးေနျခင္းကို ရပ္ဆိုင္းရန္-
စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအမိန္ ့ထုတ္ ထားေသာဧရိယာမ်ားတြင္ပင္ စစ္တပ္ကို အရပ္သားအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာ၏ အေထာက္အကူ
(aid to civil power) သေဘာတရားျဖင့္သာက်င့္သံုးရန္။ သို ့မွသာအႀကီးစားလာဘ္စားမႈႀကီး မ်ားကိုရပ္ႏိုင္လိမ့္မည္။
(၇) ႏိုင္ငံပိုင္နက္ေရျပင္တြင္ ေရတပ္မေတာ္ (Navy) - ကုန္းေပၚတြင္နယ္ျခားေစာင့္တပ္ (Border guard) ႏွင့္ျပည္သူျပည္သားမ်ား၏
အေပ်ာ္ထမ္းတပ္ (citizen volunteer corps) မ်ားဖြဲ ့စည္းေလ့က်င့္ေပး၍အသံုးျပဳရန္၊ မရိွေသးသည့္တပ္ဖြဲ ့အမ်ိဳးအစားမ်ား
ဖြဲ ့စည္းေပးရန္ျပည္သူလူထု ကိုယံုယံုၾကည္ၾကည္တာ၀န္အပ္ႏွင္း
(၈) စည္းမဲ့ကမ္းမဲ့တရားလြန္လူဦးေရတိ
(replacement rate)အစီအစဥ္ကိုတင္းတင္း ၾကပ္ၾကပ္အေကာင္အထည္ေဖၚရန္ ၊ လူဦးေရတရားလြန္တိုးပြားေစေသာ မိသားစုပံုစံ
(polygamy) ကိုျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံအတြ
ေနာက္အႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ရခိုင္ေတြ က်ိမ္းေသလူနည္းစုျဖစ္လာလိမ့္မည္
(Geometrical progression) တိုးပြားသည္။
(၉) ဘဂၤလီမ်ားခိုး၀င္ေနမႈကို ျမန္မာႏိုင္ငံနည္းတူ ရင္ဆိုင္ေနရေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ လက္ေတြ ့က်က် ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းနည္းမ်ားကို
ေလ့လာအတုယူရန္။ ဤအခ်က္ကိုလည္း မလစ္ဟင္းသင့္။ အိႏိၵယသို ့ေလ့ လာေရးအဖြဲ ့တစ္ဖြဲ ့ေစလႊတ္သင့္ပါသည္။
[အိႏိၵယက ကာထားေသာဘဂၤလားဒက္ရွ္နယ္စပ္ျခံ
ျမန္မာဘက္ကကာထားေသာျခံစည္းရိုး
(၁၀) ေဒသခံလူထုမ်ား၏အၾကံဉာဏ္မ်ား၊ ႀကိဳတင္သတိေပးခ်က္မ်ား (local public inputs such as suggestions and alerts) ကို
အေလးအနက္ထား လက္ခံစီစစ္၍အလွ်င္အျမန္ (fast-track) ေဆာင္ရြက္ျခင္း ကို၀န္ထမ္းယႏၱယား လာဘ္စားမႈႏွိမ္နင္းျခင္းႏွင့္
ယွဥ္တြဲ၍က်င့္သံုးသင့္သည္။
(၁၁) အဆံုးသပ္အားျဖင့္ လူကိုလူတံတိုင္းျဖင့္ကာဆီးထား
(န-တ-လ ရြာမ်ား)။ သို ့ေသာ္ဘ႑ာေရးအင္အား မလံုေလာက္ျခင္း၊ အျခားပို၍အေရးႀကီးေသာႏိုင္ငံေရး
အျမဲတမ္းဦးစားေပးေျဖရွင္း ေနရျခင္းတို ့ေၾကာင့္ ပစ္ထားသေလာက္နီးနီးျဖစ္ခဲ့ရသည္။
ထိပ္တန္းဦးစားေပး၍ေဆာင္ရြက္ရန္။
(၁၂) ရခိုင္ေဒသရိွဘဂၤလီမ်ားကို ျမန္မာအစိုးရ၏ဆႏၵအတိုင္းတတိယႏို
မကူညီႏိုင္ေၾကာင္းသိထားရသည့္အတြ
မကူညီႏိုင္လွ်င္ကူညီရေတာ့မည့္အေ
UNHCR မပါဘဲ မိိမိအစီအစဥ္ျဖင့္ ဘာေတြလုပ္ႏိုင္သနည္းဆိုသည့္ေမး
ရခိုင္ျပည္နယ္ - အထူးသျဖင့္ဘူးသီးေတာင္ ေမာင္ေတာတြင္စုခဲေနသည့္ဘဂၤလီမ်ာ
လူစုခြဲ၍ေရႊ ့ေျပာင္းထိမ္းသိမ္းျခင္းျဖင့္သီ
- - - - - - - - - - - - - - - - - ထပ္ျဖည့္ရွင္းလင္းခ်က္ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
(ဤအစီအစဥ္ကို ရိုဟင္ဂ်ာဆိုသူတို ့အားတရား၀င္ေနရာခ်ထားေပးျခင္းဟု ယူဆရန္မဟုတ္၊ လတ္တေလာေမာင္ေတာေဒသတြင္
သူတို ့သီးသန္ ့သေဘာစုခဲေနျခင္းကိုဖ်က္သိမ္း
(၁) ရခိုင္နာမည္ရိွၿမိဳ ့ရြာမ်ား၌ရခိုင္မရိွၾကေတာ့သည့္
(၂) သံဆူးႀကိဳးတံတိုင္း၊ လူတံတို္င္းကာထားသည့္တိုင္ မိမိဘက္ျခမ္းမွာသူတို ့လူခံရိွေနသေရြ ့တနည္းနည္းျဖင့္ခိုး၀င္ႏိုင္ေသး
(မိမိ၏ "အတြင္းရန္"ျဖစ္ေသာလာဘ္စားမည့္
(၃) တိုင္းေဒသႀကီးမ်ားတြင္သူတို ့အတြက္ၿမိဳ ့ရြာသစ္ထူေထာင္ေပးျခင္းမဟုတ္။ လူစီစစ္ေရး (screening)အတြက္ေရရွည္ထိမ္းသိ
(immigration detention center - IDC) မ်ား ေဆာက္၍ထိမ္းသိမ္းထားရန္ျဖစ္သည္။
(၄) IDC မ်ားသည္ေထာင္မဟုတ္သည့္အတြက္မိသာ
ဤအဆင့္တြင္စတင္၍ထိထိေရာက္ေရာက္
WFP, UNICEF စေသာ INGO မ်ား၏ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ပံုကိုလည္းနယ္စပ္
(၅) ျပည္ပက်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္မႈကိုဖ်
လြပ္လပ္စြာကိုးကြယ္ခြင့္ျပဳခဲ့
- - - - - - - - - - -- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - --
အျပစ္မဲ့သူမ်ားႏွင့္ အျပစ္ရိွေသာလူဆိုးမ်ားကို ျပႆနာအသစ္မ်ား ထပ္မျဖစ္ခင္ အခ်ိန္မွီစီမံခ်က္မ်ားျဖင့္ ႀကိဳတင္ေဖၚထုတ္၍ခြဲျခားထားရန္
(ဥပမာသကၤန္း၀တ္ေယာင္ေဆာင္ေသာဘဂၤ
ခေလးႏွင့္လူငယ္မ်ားကိုပ်ိဳးေထာ
ျပည္ပsponsorsမ်ားရႏိုင္ရန္ OIS အစၥလမ္ႏိုင္ငံမ်ားအကူအညီရယူ၍ ရွာေဖြျခင္းႏိုင္ငံသားျပဳေပးႏို
ျပည့္စံုသူမ်ားကိုႏိုင္ငံသားျပဳ
“ကုလားအေရးကို ဓါးမေသြးေလာက္” ဟု မ်ိဳးခ်စ္ျမန္မာစာဆိုေတာ္ႀကီး
ေလးခ်ိဳးႀကီးတစ္ပုဒ္ထဲတြင္ ထည့္သြင္းစပ္ဆိုခဲ့ဘူးသည္။ အဘိုးတို ့ေခတ္မ်ိဳးမဟုတ္ေတာ့ပါ။
တံတားေအာက္တြင္ ေရေတြအမ်ားႀကီး စီးဆင္းသြားခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ရိုဟင္ဂ်ာအမည္ခံ ဘဂၤလီမ်ားခိုး၀င္ေနမႈသည္ လက္ရံုးရည္ႏွင့္
ေျဖရွင္းရမည့္ကိစၥ မဟုတ္ဟုမဆိုလိုေသာ္လည္း လက္ရံုးရည္ထက္ ႏွလံုးရည္ကိုပို၍ အသံုးခ်တတ္မွ ကိစၥျပတ္မည့္သေဘာရိွသည္။
ဤျပႆနာသည္ အေနာက္အေျခစိုက္ရိုဟင္ဂ်ာအဖြဲ ့အစည္းေတြက ပံုေဖၚ ေနသလို(ဗုဒၶဘာသာ)လူမ်ားစုႏွင့္(
တရားမ၀င္ လူ၀င္မႈျပႆနာသာျဖစ္သည္။ ယခုအဆင့္အထိ ျမန္မာအစိုးရသစ္ဘက္က အမွားအယြင္းႀကီးႀကီးမားမားမရိွ။
ဦးသိန္းစိန္အစိုးရသည္ လြပ္လပ္ေရးေခတ္ဦးမွစ၍ ယခင္အစိုးရအဆက္ဆက္က ၿပီးျပတ္ေအာင္မေျဖရွင္းဘဲ ခ်န္ထားရစ္ေသာ
ျပႆနာေပါင္းေသာင္းေျခာက္ေထာင္ထဲ
အခ်ိန္၏တိုက္စားမႈေၾကာင့္ သူ ့အလိုလိုအထိုက္အေလွ်ာက္ ေသးငယ္သြားတတ္ၾကေသာ္လည္း ယခုျပႆနာကား
အခ်ိန္ၾကာေလ ပို၍ႀကီးလာေလေလသာ ျဖစ္လိမ့္မည္။တိုင္းရင္းသား ညီအစ္ကိုမ်ားအၾကားျပည္တြင္းစစ္
သဲႀကီးမဲႀကီးတိုက္ေနၿပီး ဂ်ီဟတ္ေတြႏွင့္ ရင္ဆိုင္ရာ၌ေျပာ့စိစိျဖစ္ေနလွ်
ျမန္မာသံေတာ္ဆင့္
https://www.facebook.com/new.
0 ကြန္မန့္ေရးရန္:
Post a Comment